prof. Arkadiusz Wójs, PAN, AE
rektor Politechniki Wrocławskiej
Osiągnięcia
Ludzie + wizja = Efekty
Ludzie
- włączanie do sformułowania oraz realizacji wizji jak największej części społeczności (prorektorzy, Rada Uczelni, dziekani i szefowie studiów, przewodniczący rad dyscyplin, pełnomocnicy, zespół Liderów Zmian, szefowie centrów, Samorząd Studencki i Rada Doktorantów, Rada Rektorów Seniorów, autorzy wniosków na konkurs Polytechnica Nova, eksperci) oraz partnerów z zewnątrz (część biznesowa Rady Uczelni, partnerzy i eksperci z gospodarki, samorządu regionalnego, polityki oraz innych uczelni)
- obdarzanie zaufaniem i odpowiedzialnością szerokiego kręgu osób, wspieranie i realizacja pomysłów i inicjatyw oddolnych
- troska o relacje międzyludzkie i dobrostan – rozpoczęcie prac nad wdrożeniami work-life balance
Wizja
- całościowa – obejmująca wszystkie obszary aktywności, profil Uczelni, strukturę wewnętrzną, relacje wewnętrzne i relacje z otoczeniem
- wspólnotowa – adresowana do wszystkich grup społeczności: z jednej strony – studentów i doktorantów, młodych i dojrzałych naukowców, pracowników systemu wsparcia i administracji; z drugiej – jednostek wybitnych i zaangażowanych, mniejszości, osób ze szczególnymi potrzebami; z trzeciej – różnych wydziałów i dyscyplin
- powiązana – wykorzystująca efekty synergicznego wzmacniania się elementów, np.: (i) wspieranie działalności samorządu, kół i organizacji studenckich oraz rozwój przedsiębiorczości akademickiej i nowoczesnej dydaktyki; (ii) wsparcie aktywnych doktorantów oraz młodych promotorów; (iii) rozwój kadry i infrastruktury w naukach technicznych oraz współpracy tych nauk z przemysłem
- odważna – obejmująca wyzwania obarczone ryzykiem (np. ekspansję na nauki medyczne oraz wizję dużej szkoły doktorskiej), a jednocześnie realistycznie oparta o potencjał i potrzeby Uczelni
- otwarta – obejmująca współpracę z innymi uczelniami, gospodarką i samorządem oraz współpracę międzynarodową, a także wpływ na lokalne i globalne środowisko edukacyjne, naukowe, kulturalne i biznesowe
- perspektywiczna – obejmująca różne skale czasu i adresująca zarówno:
- potrzeby najpilniejsze – np. przeciwdziałanie skutkom porażki w konkursie IDUB, praca w warunkach pandemii, zamknięcie budynku C-7, konieczność pilnego wdrożenia USOS, przygotowanie do ewaluacji dyscyplin naukowych 2017-2021, przygotowanie do konkursu EUI
- sprawy ważne w skali kadencji – np. wzmocnienie sprawczości studentów i doktorantów, rozwój badań i kształcenia interdyscyplinarnego, budowa systemu rozwojowo-motywacyjnego dla badaczy, wsparcie dla young / new / excellent (czyli: młodych naukowców i dydaktyków / nowych dyscyplin, tematów badań i pomysłów / istniejących obszarów doskonałości)
- oraz kwestie wybiegające daleko w przyszłość – budowa dużej i nowoczesnej medycyny i jej integracja z inżynierią, budowa dużej i świetnej szkoły doktorskiej, rozwój badań interdyscyplinarnych odpowiadających na wyzwania społeczeństwa i gospodarki, transformacja dydaktyki i jej integracja z uczelniami europejskimi w ramach sojuszu Unite!
- transparentna – komunikowana najpierw w kampanii rektorskiej 2020, następnie podczas wystąpień publicznych i cyklicznych spotkań oraz w tekstach informujących na bieżąco o wydarzeniach i zamiarach władz Uczelni, a także zapisana explicite w Strategii Uczelni
Efekty
- utrzymanie funkcjonowania Uczelni oraz poziomu badań i kształcenia w czasie pandemii
- poprawa kondycji finansowej Uczelni (m.in. podwyżki wynagrodzeń ponad inflację)
- przejrzysty Statut łączący tradycję akademicką z wymogami Ustawy
- reorganizacja wydziałów
- realizacja koniecznych, pilnych i kosztownych remontów
- zapewnienie ciągłości informatycznej obsługi studentów (terminowe wdrożenie USOS)
- zwiększenie skali aktywności studenckiej
- rozwój szkoły doktorskiej, w tym przejście na język angielski
- utworzenie spójnego systemu programów rozwojowych i motywacyjnych dla nauczycieli akademickich
- aktywizacja młodych naukowców i dydaktyków
- najlepszy w historii Uczelni wynik ewaluacji jakości badań
- dołączenie do sojuszu Unite! oraz liczne partnerstwa z politechnikami europejskimi
- wizjonerska i kompleksowa Strategia Uczelni, a w niej określenie priorytetowych obszarów badawczych
- nawiązanie lub rozszerzenie współpracy ze strategicznymi podmiotami gospodarczymi
- sformalizowanie partnerstwa z wrocławskimi szpitalami, utworzenie Wydziału Medycznego i kierunku lekarskiego
- utworzenie komplementarnego systemu interdyscyplinarnych centrów badawczych
- utworzenie i działalność Centrum Doskonałości Dydaktycznej
- rozwój wspólnoty zaangażowanej, włączającej i otwartej
- pozyskanie rekordowych środków inwestycyjnych na badania
- zaplanowanie i rozpoczęcie wielu inwestycji budowlanych
- wdrożenie systemu wsparcia dla studentów, doktorantów i pracowników obejmującego pomoc psychologiczną, mediacje i czytelne procedury zgłaszania problemów
Podsumowanie osiągnięć obecnej kadencji
Na początku kadencji Uczelnia mierzyła się z następującymi problemami:
- Konsekwencje porażki w konkursie Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza (IDUB) w 2019 roku:
- perspektywa znacząco niższego finansowania niż wiodących polskich uczelni w latach 2020-2026 (premia 2% zamiast 10% subwencji = strata 40 mln zł/rok),
- wyłączenie z corocznej puli obligacji dla dziesięciu uczelni badawczych,
- słabsza pozycja przy wnioskowaniu o dodatkowe środki rozwojowe,
- większa liczba studentów i związane z tym wyższe pensum dydaktyczne i koszty,
- utrata prestiżu oraz spadek w rankingach krajowych i międzynarodowych,
- obawa o zniechęcenie lub odpływ kadry badawczej (i w dalszej perspektywie obniżenie poziomu naukowego, niskie kategorie, utratę uprawnień itd.),
- utrudnienie w rekrutacji studentów, doktorantów i młodej kadry
- Konsekwencje porażki w konkursie European Universities Initiative (EUI) w 2019 roku:
- utrata prestiżu,
- utrudnienie w rekrutacji studentów w obliczu konkurencji z polskimi członkami sieci EUI;
- Wymuszone zamknięcie i kosztowny remont budynku C-7 z powodu niespełniania wymogów przeciwpożarowych w 2020 roku:
- wysokie koszty inwestycji (pierwotny kosztorys: 68 mln zł),
- brak zabezpieczenia środków zewnętrznych,
- wyłączenie znacznej powierzchni na czas remontu
- Brak postępów w realizacji wdrożenia informatycznego systemu obsługi studentów:
- zagrożenie niewywiązaniem się z zobowiązań programu POWER i zwrotem środków,
- perspektywa braku sprawnego systemu informatycznego i paraliżu obsługi studentów,
- konieczność koncentracji zasobów informatycznych na wdrażaniu nowego systemu,
- perspektywa dyskomfortu społeczności przy wdrażaniu systemu w szybkim tempie
- Zagrożona realizacja projektu Politechnika Nowych Szans dotyczącego dostępności osób ze szczególnymi potrzebami:
- wyśrubowane wskaźniki szkoleń dla pracowników PWr,
- nierealistyczne zobowiązania w zakresie organizacji działania PWr,
- ryzyko zwrotu środków.
W trakcie kadencji sytuacja zewnętrzna pogorszyła się jeszcze bardziej:
- Kolejne fale pandemii (bezprecedensowa sytuacja kryzysowa jako test odporności Uczelni):
- konieczność powtarzającego się czasowego zamykania Uczelni,
- konieczność podjęcia działań dla ochrony zdrowia społeczności,
- konieczność reorganizacji pracy całej Uczelni,
- konieczność pilnego wdrożenia nowych rozwiązań i narzędzi informatycznych,
- konieczność przejścia na zdalny systemu kształcenia, egzaminowania, itd.,
- konsekwencje ekonomiczne (osłabienie współpracy, brak kadry informatycznej, itp.)
- Wybuch wojny w Ukrainie w lutym 2022 roku:
- utrata stabilności, lęk społeczności o przyszłość,
- konieczność wsparcia ukraińskiej części społeczności PWr (przyjęcie na studia studentów, zatrudnienie pracowników badawczych, zapewnienie miejsc do mieszkania i wyżywienia dla rodzin pracowniczych),
- przeniesienie znacznych środków w budżecie państwa na obronność, zapewne kosztem nauki i szkolnictwa wyższego
- Wysoka inflacja w latach 2022-2023:
- znaczący wzrost cen mediów (zwłaszcza energii elektrycznej – ponad dwukrotny), szczególnie dotkliwy dla politechnik,
- spadek siły nabywczej wynagrodzeń skutkujący frustracją i grożący odpływem kadry.
Mimo wszystkich przeciwności Uczelnia odnotowała w tej kadencji szereg osiągnięć, z których najważniejsze wymieniono poniżej.
Na początku obecnej kadencji struktura Uczelni wymagała głębokiej naprawy. Statut z 2019 roku rozbił PWr na katedry podlegające wprost rektorowi, przy nieistotnej roli tradycyjnych wydziałów i dziekanów, bez ciał kolegialnych ani procedur demokratycznych poniżej poziomu Senatu. Także tryb wprowadzenia nowej struktury budził sprzeciw.
Nowy Statut musiał zatem powstać w dwóch krokach: niezwłoczna „mała” nowela z grudnia 2020 roku – przede wszystkim przywracająca strukturę wydziałową i definiująca funkcje kierownicze – oraz przygotowana spokojnie i z udziałem szerokiej społeczności i ekspertów „duża” nowela z lipca 2021 roku, obowiązująca bez istotnych zmian do chwili obecnej.
Sposób procedowania nowelizacji:
- Opracowanie przez reprezentatywną dla społeczności komisję statutową oraz ekspertów.
- Opiniowanie przez liczne ciała (ponad wymóg Ustawy).
- Przedstawianie i dyskutowanie na spotkaniach ze społecznością.
Treść:
- Zwarta i jasna forma (warunkująca transparentność funkcjonowania Uczelni).
- Przywrócenie wydziałowej struktury Uczelni z silną pozycją rad wydziałów.
- Elastyczna struktura wewnętrzna wydziałów (m.in. katedry i instytuty).
- Nowe składy organów (senatu, rady uczelni, rad dyscyplin, kolegium elektorów).
- Demokratyczne zasady wyboru na funkcje i do ciał kolegialnych.
- Definicja funkcji kierowniczych odbudowująca prestiż kolegium dziekańskiego.
- Wykluczenie łączenia funkcji kierowniczych z innymi funkcjami.
- Ustalenie relacji między wydziałami a radami dyscyplin naukowych.
- Uproszczenie struktury stanowisk nauczycieli akademickich, dodanie stanowisk wizytujących.
Na początku kadencji Uczelnia nie dysponowała aktualnym dokumentem strategicznym i musiała się opierać na planie rozwoju sprzed 7 lat; na potrzeby konkursu IDUB w 2019 roku określono jedynie priorytetowe obszary badawcze, które jednak wymagały rewizji.
Do czego Uczelnia potrzebuje Strategii? Powinna ona definiować wspólnie akceptowane misję, wizję i wartości oraz w sposób transparentny określać kierunki rozwoju, priorytety i cele Uczelni.
Dobra strategia jest elementem budującym wspólnotę, zobowiązaniem do rozwoju i podstawą dla zrozumiałych decyzji, a także ułatwia pozycjonowanie na tle innych uczelni i relacje z otoczeniem.
Zarządzanie przez strategię nie jest silną stroną polskich uczelni, więc przygotowanie dokumentu wspierającego ambitne plany rozwoju PWr było niezwykle ważnym wyzwaniem obecnej kadencji.
Ostatecznie Strategię przyjęto dopiero w 2023 roku – po otrzymaniu wyników ewaluacji jakości badań naukowych, decyzji o przyjęciu Uczelni do sojuszu Unite! i finansowaniu jego działalności przez Komisję Europejską oraz zgody Senatu na utworzenie Wydziału Medycznego kierunku lekarskiego.
Jak była przygotowywana Strategia 2023-2030:
- Tworzona krok po kroku przez wiele osób i ciał (Kolegium Rektorskie, Komitet ds. Planowania i Realizacji Strategii, Liderów Zmian, członków Rady Uczelni, ekspertów zewnętrznych, dziekanów, przewodniczących rad dyscyplin, dyrektorów studiów i działów, ochotników).
- Oparta o ankietowe badania opinii społeczności i analizy stanu Uczelni (m.in. w obszarze kadry, infrastruktury, badań w różnych dyscyplinach naukowych i kształcenia na różnych kierunkach studiów).
- Uwzględniająca najnowsze zmiany wewnątrz i w otoczeniu Uczelni – m.in. wyniki ewaluacji badań, dołączenie do sojuszu Unite!, partnerstwa z uczelniami i przedsiębiorstwami, decyzję o budowie pod Wrocławiem fabryki Intela, utworzenie dyscypliny inżynieria materiałowa, zgodę Senatu na rozwój nauk medycznych.
- Opiniowana przez liczne gremia, w tym niewymagane Ustawą (Rada Rektorów Seniorów, związki zawodowe, Samorząd Studencki, Rada Doktorantów) i omawiana na spotkaniach.
- Patron: Stanisław Lem, dr h.c. PWr (inspiracja, motto, pomnik).
Treść:
- Nowa wizja, misja i wartości Uczelni.
- Nowy profil Uczelni (synergia czterech obszarów nauk: technicznych, podstawowych, społecznych/humanistycznych oraz o życiu/zdrowiu) na wzór największych uniwersytetów technicznych na świecie; w szczególności stawiająca za cel ekspansję na medycynę i rozwój badań interdyscyplinarnych.
- Nowe obszary, cele i inicjatywy strategiczne.
- Nowe priorytety: rozwój wspólnoty, nowoczesne kształcenie specjalistów i liderów, wspieranie aktywności studenckiej i doktoranckiej, inicjowanie przełomowych badań w obszarach priorytetowych, rozwój współpracy w ramach sojuszu Unite! oraz współpracy z gospodarką.
- W obszarze badań i innowacji definiująca nowe priorytetowe obszary badawcze – jako duże obszary interdyscyplinarne, w których Uczelnia ma potencjał i powinna odgrywać wiodącą rolę w poczuciu odpowiedzialności za rozwój lokalnej i globalnej gospodarki opartej na wiedzy oraz nowoczesnego i świadomego społeczeństwa.
- Ewaluacja jakości działalności naukowej była ogromnym wyzwaniem stojącym przed Uczelnią, zwłaszcza niedługo po rozstrzygnięciu w 2019 roku konkursu IDUB, w którym PWr została sklasyfikowana na 17. miejscu w kraju; prognozy przed ewaluacją, która początkowo miała objąć okres 2017-2020, były złe – Uczelni groziła utrata uprawnień akademickich w niektórych dyscyplinach, z wszelkimi tego konsekwencjami dla prowadzenia doktoratów, finansowania badań, reputacji i możliwości startu w przyszłej edycji konkursu IDUB.
- Kluczowe było powołanie Pełnomocnika Rektora – w osobie jednego z najwybitniejszych naukowców PWr, oraz jego pełne oddanie sprawie przygotowania Uczelni do ewaluacji; Pełnomocnik stworzył zespół specjalistów odpowiedzialnych za różne kryteria ewaluacji, system informatyczny wspomagający przygotowanie danych do ewaluacji oraz symulacje; dane przygotowywane na bieżąco przez zespół były kluczowe do motywowania badaczy, zwłaszcza w dyscyplinach, w których o dobrym wyniku zdecydowały osiągnięcia z końca okresu oceny; symulacje zespołu były również istotne przy decydowaniu o poddaniu (lub nie) ewaluacji nowych dyscyplin w oparciu o twarde dane.
- Wynik: 4 kategorie A+, 9 kategorii A; pod względem liczby A+ dało to dzielone miejsce 4.-6. (za UW, PG, UJ, razem z UAM i UMK); pod względem średniej kategorii spośród uczelni z co najmniej 5 dyscyplinami dało to 2. miejsce w kraju (za PG); jest to znacząca poprawa wyniku z poprzedniej ewaluacji w 2017 roku (1 wydział z kategorią A+, 11A, 1B).
- Wszystkie ewaluowane dyscypliny uzyskały uprawnienia do doktoryzowania i habilitowania (w tym nowa dyscyplina: inżynieria materiałowa).
- Uczelnia uzyskała ten wynik bez praktykowanego w wielu innych jednostkach przenoszenia badaczy na etaty dydaktyczne (ewaluacji poddano ok. 75% nauczycieli akademickich pracujących na wydziałach PWr) lub fikcyjnego zatrudniania badaczy z innych ośrodków.
- Świetny wynik zawdzięczamy skokowemu wzrostowi aktywności publikacyjnej pod koniec okresu ewaluacji; był to efekt pracy wielu osób: Prorektora i Pełnomocnika (komunikacja stanu bieżącego, zagrożeń wynikających z utraty uprawnień i efektywnych sposobów poprawienia oceny, itp.), dziekanów, kierowników katedr i przewodniczących rad dyscyplin (motywowanie i wspieranie badaczy) oraz całej kadry akademickiej, a pośrednio także systemu wsparcia i administracji; zapewne swoją rolę odegrały także pierwsze programy motywacyjne.
- W obecnej sytuacji prawnej i przy znanych słabościach przyjętego systemu oceny, znaczenie dla niektórych dyscyplin miała też przekonująca argumentacja przedstawiona w odwołaniu od pierwotnie przyznanej kategorii (np. dla dyscyplin, które pierwotnie uzyskały kategorię A, mimo że mają wyróżniający się potencjał naukowy w kraju, prowadzą badania na poziomie europejskim i przez jednego z dwóch ekspertów zostały ocenione na A+); w przygotowanie odwołań zaangażowani byli m.in. dziekani i przewodniczący rad dyscyplin.
Programy rozwojowe (poprzez warsztaty, seminaria, dostęp do materiałów szkoleniowych) służą wyrównywaniu szans i rozwojowi kadry Uczelni; celem programów motywacyjnych jest zachęcenie kadry do określonych działań (np. publikowania w prestiżowych i poczytnych czasopismach lub wnioskowania o granty); celem programów nagrodowych jest uszanowanie i ekspozycja osiągnięć i ich twórców, a także szczególnego zaangażowania; większość programów łączy różne funkcje; niektóre dodatkowo ustanawiają reprezentatywne gremia opiniotwórcze: młodzi naukowcy, młodzi promotorzy i liderzy grup, wybitni profesorowie.
Jako zasadę przyjęto, że decyzje o przyznaniu nominacji, nagród i wyróżnień, o wyborze do różnych akademii czy nadaniu godności podejmują kolegialnie komisje i kapituły (np. Rektorska Komisja ds. Nagród złożona z przewodniczących rad dyscyplin, wskazanych przez członków rad w demokratycznej procedurze powołania) lub Senat, a nie przełożeni (rektor, dziekani, itp.).
- Primus – program premiujący (finansowo) publikacje wysoko punktowane podczas ewaluacji; jego celem jest motywowanie pracowników i doktorantów do publikowania wyników swoich badań w najlepszych czasopismach lub wydawnictwach; działanie Primus-1 prowadzone jest na szczeblu centralnym Uczelni i obejmuje publikacje za minimum 200 pkt niezależnie od dyscypliny, przy czym szczególnie premiowane są artykuły w Science lub Nature, a premia rośnie dla prac przypisanych do priorytetowego obszaru badawczego; dotychczas wypłacono ponad 560 takich premii; działanie Primus-2 prowadzą dyscypliny, z których każda dysponuje rocznie określoną kwotą, do podziału między autorów prac najistotniejszych dla rozwoju dyscypliny; dotychczas wypłacono ponad 2 000 premii; roczny koszt obu działań programu to ok. 2,5 mln zł.
- Secundus – program nagradzający 100 młodych naukowców PWr z najlepszym dorobkiem publikacyjnym w danym roku; szczególnie wyróżniane są osoby zajmujące pierwsze miejsca w swojej dyscyplinie naukowej; celem programu jest wsparcie finansowe młodych badaczy oraz zaprezentowanie ich dorobku całej Uczelni; jego roczny koszt to ok. 600 tys. zł.
- Tertius – program wspierający nauczycieli akademickich w realizacji projektów badawczych poprzez obniżanie wymiaru pensum dydaktycznego; przelicznik sumy kosztów pośrednich w projekcie na zniżkę pensum na dany rok akademicki określa dziekan; celem programu jest motywowanie pracowników do pozyskiwania grantów oraz efektywny podział obowiązków badawczych i dydaktycznych między nauczycieli akademickich na wydziale.
- Quartus – program nagradzający autorów wynalazków premią finansową za wyróżnione przez powołaną w tym celu komisję zgłoszenia patentowe oraz za wszystkie przyznane patenty, przy czym szczególnie premiowane są patenty międzynarodowe, a premia rośnie dla wynalazków przypisanych do priorytetowego obszaru badawczego; celem programu jest motywowanie wynalazczości i transferu wiedzy; jego roczny koszt to ok. 1 mln zł.
- Quintus – program wyróżniający i nagradzający doktorantów i nauczycieli akademickich na różnych etapach kariery, reprezentujących wszystkie wydziały i studia, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem w kształcenie studentów; 42 laureatów na poziomie wydziału lub studium oraz 3 zwycięzców na poziomie Uczelni wyłania Samorząd Studencki według opracowanych przez siebie zasad; celem programu jest docenienie pracy dydaktycznej oraz włączenie studentów w jej ocenę i poprawę jakości; koszt edycji pilotażowej to 200 tys. zł.
- Academia Iuvenum – program dla wybitnych i ambitnych młodych naukowców, oferujący na okres 2 lat dedykowany program szkoleń wspierających rozwój doskonałości naukowej, dodatek do wynagrodzenia, zniżkę pensum dydaktycznego, szeroko rozumiane wsparcie oraz prawo do zasięgania i prezentowania opinii społeczności młodych naukowców; jego celem jest uatrakcyjnienie startu i wsparcie rozwoju kariery, inicjowanie i wspieranie kontaktów międzywydziałowych i interdyscyplinarnych, stworzenie platformy do twórczej wymiany intelektualnej oraz wzmocnienie głosu młodej kadry; liczba osób objętych programem wynosi 48, tj. ok. 1/6 osób spełniających kryteria wiekowe (uwzględniając kadencyjność i rotację oznacza to, że z programu korzysta około połowy młodych doktorów); członków Akademii wyłania Rektorska Komisja ds. Nagród Naukowych; jego roczny koszt to ok. 3,2 mln zł.
- Academia Professorum Iuniorum – program dla wyróżniających się i ambitnych młodych samodzielnych pracowników nauki, budujących swoje zespoły naukowe lub podejmujących nową tematykę badań, oferujący na okres 2 lat dedykowany program szkoleń wspierających rozwój doskonałości naukowej, grant wewnętrzny, szeroko rozumiane wsparcie oraz prawo do zasięgania i prezentowania opinii społeczności młodych samodzielnych pracowników nauki; jego celem jest wsparcie młodych doktorów habilitowanych w płynnym przejściu do roli liderów badań i promotorów doktorantów i młodych naukowców, wspieranie kontaktów międzywydziałowych i interdyscyplinarnych, stworzenie platformy do twórczej wymiany intelektualnej oraz wzmocnienie głosu młodej kadry samodzielnej; liczba osób objętych programem wynosi 36, tj. ok. 1/6 osób spełniających kryteria wiekowe (uwzględniając kadencyjność i rotację oznacza to, że z programu korzysta około połowy młodych doktorów habilitowanych); członków Akademii wyłania Rektorska Komisja ds. Nagród Naukowych; jego roczny koszt to ok. 2,7 mln zł.
- Professor Magnus – program służący uhonorowaniu wybitnych profesorów PWr, oferujący im dogodne warunki pracy twórczej niezależnie od wieku; status professor magnus nadaje Rektor po wskazaniu przez Kolegium Przewodniczących Rad Dyscyplin i zaopiniowaniu przez Senat – 6 profesorom w każdym roku, na okres 3 lat; professor magnus zachowuje prawo do zatrudnienia na dotychczasowych warunkach po przejściu na emeryturę oraz może pełnić funkcję kierownika katedry w całym okresie zatrudnienia; celem programu jest budowa wspólnoty akademickiej i kultury doskonałości naukowej, wyróżnienie wybitnych jednostek kreujących wielkość Uczelni oraz pielęgnowanie relacji mistrz-uczeń.
- Invitatio – program wspierający wydziały przy zatrudnianiu samodzielnych pracowników nauki, którzy wcześniej pracowali w innych ośrodkach, poprzez przyznanie wydziałowi dodatkowych środków w celu refundacji kosztu wynagrodzenia nowego pracownika do końca roku budżetowego oraz sfinansowanie jego początkowych wydatków w nowym miejscu pracy; w obecnej fazie pilotażowej program jest dość skromny i nie uwzględnia nadzwyczajnego wynagrodzenia, które wydział mógłby chcieć zaoferować wybitnemu naukowcowi, np. w celu stworzenia zespołu lub otwarcia nowego kierunku badań, ani realnych kosztów stworzenia infrastruktury badawczej; rozwój programu w tym kierunku wymaga pozyskania środków i odpowiednich uzgodnień w Uczelni.
- Nagroda Tesli – w 2023 roku na PWr ustanowiono Nagrodę Politechniki Wrocławskiej im. Nikoli Tesli przyznawaną corocznie przez Kapitułę, w skład której wchodzą także naukowcy spoza PWr, za wybitne osiągnięcie naukowe lub inżynierskie powstałe w znacznej mierze na PWr oraz przy istotnym udziale pracowników, doktorantów lub studentów PWr; pierwszą Nagrodę Tesli przyznano za osiągnięcie pod nazwą „Laser femtosekundowy do obrazowania siatkówki oka ludzkiego”; Nagroda jest istotnym elementem działań Uczelni promujących doskonałość naukową, a jej głównym celem jest identyfikacja i promocja największych osiągnięć Uczelni w danym okresie oraz jej wkładu w rozwój globalnej nauki i techniki; Nagroda jest w całości finansowana ze środków zewnętrznych.
Aby pogodzić ze sobą (i) odtworzenie w PWr struktury wydziałowej i reorganizację niektórych wydziałów w zgodzie ze strukturą dyscyplin nauki oraz (ii) przyjęcie Strategii akcentującej interdyscyplinarność, podejmowanie najważniejszych wyzwań nowoczesnego społeczeństwa i gospodarki oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym (a także zdefiniowanie w niej międzywydziałowych i interdyscyplinarnych priorytetowych obszarów badawczych) – należało zapewnić platformy współpracy wspierające synergię dyscyplin.
Dla realizacji celów określonych powyżej utworzono 10 centrów badawczych:
- Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Ochrony Klimatu,
- Centrum Robotyki Mobilnej,
- Centrum Rylla-Nardzewskiego,
- Health Tech Synergy Hub,
- Centrum Innowacji i Technologii Obronnych,
- Centrum Innowacji Miejskich: Architektura-Inżynieria-Technologie-Mobilność,
- Centrum Inżynierii Materiałowej i Obróbki Plastycznej,
- Centrum Zaufanych Systemów Informacyjnych i Telekomunikacyjnych,
- Centrum Mikro- i Nanoelektroniki, Mikro- i Nanosystemów oraz Mikro- i Nanoinżynierii,
- Centrum Zaawansowanych Technologii Surowcowych i Energetycznych.
Centra te mają prowadzić działalność badawczą, rozwojową, wdrożeniową, edukacyjną, usługową, informacyjną i promocyjna; ich celem jest integrowanie środowisk i inspirowanie współpracy PWr z innymi ośrodkami naukowymi, środowiskiem biznesowym, administracją oraz organizacjami pozarządowymi.
Dzięki inicjatywie utworzenia centrów badawczych pozyskano znaczne środki inwestycyjne na infrastrukturę, co w kolejnych latach zapewni jakościowy wzrost potencjału badawczego Uczelni.
- PWr jest corocznie klasyfikowana w pierwszej 10 uczelni w rankingu Fundacji Perspektywy; wprawdzie w okresie 2020-2023 spadła z miejsca 6.-7. na 8., ale ocena punktowa Uczelni po spadku w 2020 roku (bezpośredni efekt porażki w konkursie IDUB) w kolejnych latach stale rośnie (czyli dystans do liderów UW i UJ stale maleje) i w ostatnim rankingu po raz pierwszy przekroczyła wartość sprzed konkursu IDUB: 2019 – 73,2 pkt, 2020 – 65,6 pkt, 2021 – 72,6 pkt, 2022 – 72,6 pkt, 2023 – 74,2 pkt.
- Systematyczna poprawa pozycji Uczelni w rankingu Perspektyw następuje w konkurencji z uczelniami badawczymi, czyli mimo braku punktów za ten status, znacznej dysproporcji w środkach na badania (różnica 8% subwencji) oraz większej liczby studentów (czyli większego obciążenia dydaktycznego); niemniej przy utrzymaniu trendu 2020-2023 PWr powinna powrócić na 1. miejsce wśród politechnik i 3. miejsce ogólnie tuż po zakończeniu obecnego cyklu IDUB, tj. w 2027 roku.
- PWr od lat znajduje się na granicy TOP 1000 w rankingu „szanghajskim” (ARWU); PWr nigdy nie zdobyła w tym rankingu punktów w kryteriach Alumni, Award, HiCi, natomiast punktacja w kryteriach PUB (artykuły indeksowane) i PCP (efektywność naukowa na osobę) w czasie obecnej kadencji powoli rośnie; w tej sytuacji dla klasyfikacji PWr w TOP 1000 decydujące jest kryterium N&S (publikacje w Nature lub Science); ostatnie takie prace PWr ukazały się w latach 2017, 2020 i 2023, przez co Uczelnia wypadła z rankingu w latach 2020 i 2023; ostatnia praca w Nature z 2023 roku („Bright and stable perovskite light-emitting diodes in the near-infrared range”) zapewnia PWr powrót do rankingu już w 2024 roku
- W dłuższej perspektywie realistyczną drogą awansu Uczelni w rankingu szanghajskim (i innych poważnych rankingach międzynarodowych) jest: dalszy wzrost liczby publikacji indeksowanych (zwłaszcza w Nature i Science) lub pozyskanie Highly Cited Researchers; działania podjęte w obu kierunkach (programy motywacyjne i rozwojowe, bezprecedensowe inwestycje w infrastrukturę badawczą, rozwój nauk medycznych, dołączenie do sojuszu Unite!, rozwój szkoły doktorskiej itd.) nie dają owoców natychmiast, lecz z pewnością przyniosą znaczące i trwałe efekty w najbliższych latach.
- W obecnej kadencji po raz pierwszy na PWr realizowany jest grant ERC („Chip-based room-temperature terahertz frequency comb spectrometers”)
- PWr zyskała 3 nowych członków Academia Europaea, 2 członków PAN i 1 członka AMU PAN.
- 48 naukowców PWr jest obecnie na liście TOP 2% najlepiej cytowanych badaczy na świecie – daje to 4. miejsce w Polsce (za AGH, UW i PW; przed PG i UJ).
- Cel unowocześnienia i uatrakcyjnienia systemu kształcenia (przede wszystkim inżynierów) został sformułowany na początku kadencji; był on kluczowy przy wyborze sojuszu Unite!, do którego przystąpiła Uczelnia i z którym rozwija model skoncentrowanej na studencie interdyscyplinarnej edukacji holistycznej, docelowo w ramach wielkiego kampusu wirtualnego Unite! obejmującego 25 000 nauczycieli akademickich reprezentujących wszystkie dziedziny i dyscypliny nauki oraz 200 000 studentów i doktorantów.
- CDD – w celu wykonania analiz, opracowania koncepcji i realizacji transformacji modelu kształcenia, powołano Centrum Doskonałości Dydaktycznej (w programie wyborczym 2020 zapowiadanego jako think tank i ostatecznie utworzonego jako jednostka organizacyjna PWr z własnym zarządem, infrastrukturą i budżetem); podstawowe zadania CDD to m.in. badania i analizy dotyczące kształcenia, rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich i doktorantów, rozwój i implementacja nowoczesnych metod kształcenia, wsparcie Uczelni w implementacji nowoczesnych rozwiązań i narzędzi (np. e-learningu) oraz rozwój systemu motywowania kadry dydaktycznej; CDD prowadzi szkolenia dla trenerów w ramach projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni, seminarium Teaching Excellence.
- Kierunki studiów – zgodnie z nową Strategią i zapotrzebowaniem społecznym w obecnej kadencji PWr uruchomiła wiele nowych kierunków studiów – w sumie 28 (12 na pierwszym stopniu i 15 na drugim, a także kierunek lekarski jako studia jednolite magisterskie), w tym 7 w języku angielskim, w tym 4 kierunki wspólne (Advanced Solid Mechanics, Sustainable Biomass and Bioproducts Engineering, Chemical Nano-Engineering, Bioeconomy); zmianom uległy również programy kształcenia wielu kierunków istniejących wcześniej.
- Filie – uatrakcyjniono ofertę ogólnoakademickich kierunków kształcenia w filiach w Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu.
- Oceny PKA – wszystkie 10 kierunków studiów (na 7 wydziałach) oceniane przez PKA w obecnej kadencji otrzymały ocenę pozytywną.
- Akredytacje – 12 kierunków studiów uzyskało w obecnej kadencji akredytację międzynarodową, a 3 akredytację KAUT; kolejnych 6 kierunków złożyło wniosek o akredytację KAUT.
- Rankingi – Budownictwo oraz Inżynieria chemiczna i procesowa w każdym roku (2021, 2022, 2023) zajęły 1. miejsce w kraju w rankingu kierunków studiów Fundacji Perspektywy.
- Infrastruktura – utworzono 18 nowych laboratoriów dydaktycznych na 7 dotychczas funkcjonujących wydziałach oraz całą infrastrukturę dydaktyczną Wydziału Medycznego.
- ALO – Akademickie Liceum Ogólnokształcące PWr zajmuje obecnie w Rankingu Perspektyw drugie miejsce na Dolnym Śląsku (za III LO we Wrocławiu), a w 2023 roku po raz pierwszy znalazło się w pierwszej dziesiątce w kraju; po otwarciu na PWr studiów medycznych w ALO powstała klasa o profilu matematyka+chemia+biologia.
- Patronaty – PWr podpisała w obecnej kadencji umowy patronackie z kilkoma liceami (m.in. LO nr 3, 7 i 14 we Wrocławiu), obejmując opieką dydaktyczną całe te szkoły lub ich wybrane klasy; we wsparciu kształcenia na poziomie szkół średnich istotny jest też udział Akademii Młodych Odkrywców i Studium Talent, aktywne uczestnictwo w organizacji Dolnośląskiego Festiwalu Nauki oraz inne formy popularyzacji nauki i techniki wśród dzieci i młodzieży.
- Region – partnerstwo w projekcie budowy Branżowego Centrum Umiejętności w Wałbrzychu; patronat naukowy nad Centrum Nauki, Kultury i Edukacji Witelona w Legnicy; wsparcie szkół średnich w regionie.
- Quintus – jako element systemu motywacyjnego dla dydaktyków utworzono nowy program projakościowy, w ramach którego studenci nagradzają pracowników i doktorantów najbardziej kompetentnych oraz zaangażowanych w kształcenie.
- Wprowadzono jako normę uzgadnianie z Samorządem Studenckim obsady funkcji i stanowisk będących w bezpośrednim zainteresowaniu studentów – poza wymaganym Ustawą prorektorem ds. studenckich także np. prorektora ds. kształcenia oraz kierowników działów wspierających aktywność studencką.
- Wyposażono budynek SKS w systemy przeciwpożarowe, co umożliwia organizację dużych imprez.
- Dopuszczono sprzedaż piwa w SKS; wkrótce będą to specjalne gatunki z marką PWr.
- Zrealizowano remonty i adaptacje w domach studenckich: T-2, T-3, T-4, T-6, T-17, T-19 i T-22 we Wrocławiu, a także T-23 w Legnicy, T-24 w Jeleniej Górze i T-25 w Wałbrzychu.
- Zorganizowano z sukcesem pierwsze po pandemii wielkie Juwenalia 2023 #WrocławRazem; dokonano uzgodnień i zabezpieczono środki na jeszcze większe wspólne Juwenalia 2024.
- Powołano Dział Wsparcia Aktywności Studenckiej.
- Znacząco zwiększono finansowanie działalności studenckiej.
- Zwiększono liczbę Strategicznych Kół Naukowych.
- Wprowadzono system motywacyjny do oceny zajęć dydaktycznych w ankietach studenckich.
- Powołano Pełnomocnika Rektora ds. inwestycji kampusu kół naukowych.
- Zaplanowano budowę zapewne największego w kraju Kampusu Innowacji Studenckich (KIS) przy ulicach Gdańskiej i Sopockiej – do wyłącznego użytkowania przez koła oraz organizacje studenckie; powstała koncepcja zagospodarowania terenu i zabezpieczono środki na ten cel.
- Usprawniono system wspierania kół naukowych w pozyskiwaniu środków w konkursach krajowych i międzynarodowych.
- Rozwinięto współpracę z jednostkami publicznymi (Wrocław, Legnica, Wałbrzych, UMWD, strefy ekonomiczne) w celu pozyskania lub ułatwienia wsparcia działalności studenckiej.
- Rozwinięto współpracę kół naukowych z partnerami biznesowymi (przy współpracy z Centrum Innowacji i Biznesu).
- Wspieranie relacji kół naukowych z innymi uczelniami (współpraca kół o podobnym profilu: PWr in Space z kołem z Poznania oraz PWR Racing Team z kołem z Białegostoku).
- Doprowadzono do łącznego samofinansowania się stołówek i domów studenckich.
- Budowie wspólnoty Uczelni służą zarówno treść, jak i sposób tworzenia Statutu PWr i Strategii PWr (jawne i reprezentatywne składy komisji, szerokie konsultacje i uzgodnienia, komunikacja).
- Pomimo wymuszenia w Ustawie (oraz skwapliwego wprowadzenia na niektórych uczelniach) modeli zarządczych ze świata korporacji, PWr pozostała w zapisach Statutu oraz w praktyce uczelnią w maksymalnym dopuszczalnym stopniu demokratyczną i tradycyjnie akademicką: w szczególności demokratyczne procedury wyłaniania dziekanów oraz przewodniczących rad dyscyplin gwarantują, że osoby pełniące te funkcje mają poparcie reprezentowanych przez siebie społeczności oraz silną autonomię względem rektora.
- Budowie wspólnoty służy też zasada przejrzystości na każdym poziomie zarządzania Uczelnią – przywrócenie silnej pozycji Kolegium Rektorsko-Dziekańskiego, dostęp dziekanów do pełnej informacji finansowej i ich udział w podejmowaniu kluczowych decyzji na szczeblu Uczelni, wspólnie uzgadniany przejrzysty algorytm podziału subwencji oraz mechanizm redystrybucji subwencji między wydziałami, a także jasne zasady zatrudniania i awansowania na stanowiska dydaktyczne oraz przedłużania zatrudnienia po przejściu na emeryturę.
- Regularnie odbywają się spotkania rektora z kierownictwami i społecznościami wydziałów, a w ważnych sprawach także spotkania z całą społecznością Uczelni.
- Powołano zaangażowanych oraz aktywnie i profesjonalnie działających Pełnomocników Rektora: ds. osób z niepełnosprawnościami, ds. przeciwdziałania dyskryminacji oraz ds. przeciwdziałania korupcji.
- Powołano Zespół ds. Polityki Równościowej Uczelni oraz Rektorską Komisję Antydyskryminacyjną; w Uczelni działa też Komisja Antymobbingowa.
- PWr jako druga uczelnia w kraju, po UW, wprowadziła Plan Równości zawierający Gender Equality Plan; prowadzone są liczne szkolenia równościowe i antydyskryminacyjne.
- Uczelnia przeprowadziła i zaprezentowała badania dotyczące dyskryminacji oraz work-life balance; obecnie opracowywany jest plan działań Uczelni w tym zakresie.
- Powołano grupę Liderów Dostępności, którzy po odpowiednim przeszkoleniu wspierają osoby ze szczególnymi potrzebami w swoich jednostkach oraz propagują ideę dostępności.
- Uczelnia realnie wspiera mniejszości oraz osoby ze szczególnymi potrzebami także poprzez projekt Uczelnia Dostępna, stosowanie feminatywów, nakładkę na systemy informatyczne wspierającą osoby transpłciowe, itp.
- Uczelnia współpracuje z fundacjami i organizacjami pozarządowymi związanymi z budową wspólnoty, m.in. ze Stowarzyszeniem Twoje Nowe Możliwości.
- Budowanie i wzmacnianie jednolitej wspólnoty akademickiej odbywa się także poprzez nowe programy rozwojowe i motywacyjne łączące wydziały i dyscypliny (np. Academia Iuvenum oraz Academia Professorum Iuniorum).
- Organizowane są wspólne imprezy i uroczystości.
- Poprzez przyznanie odpowiednich kompetencji Academii Iuvenum i Academii Professorum Iuniorum utworzono w Uczelni reprezentacje młodych naukowców i młodych samodzielnych pracowników nauki, które mają prawo do zasięgania i artykułowania opinii tych grup (np. do opiniowania dokumentów).
- Poszerzono skład Kapituły Godności Honorowych o przedstawicieli Senatu, Rady Uczelni, dziekanów i przewodniczących rad dyscyplin, zapraszając te grupy do decyzji o przyznaniu najważniejszych godności Uczelni oraz nagrody Lwa Politechniki.
- Także w pandemii z sukcesem organizowano Charytatywny Bal Rektora; środki na stypendia dla studentów z niepełnosprawnościami (w 2021 roku także dla studentów z Ukrainy) zebrane bezpośrednio od darczyńców, podczas akcji Nocne Listowanie i podczas licytacji na samym balu co roku biły rekord – w 2023 roku było to w sumie 410 tys. zł (co pozwoliło na ufundowanie aż 69 stypendiów i budowę kapitału na przyszłość).
- Wprowadzono zasadę, że nauczyciel akademicki z doktoratem zatrudniany jest co najmniej na stanowisku adiunkta (a nie asystenta), a z habilitacją na stanowisku profesora uczelni; podniosło to atrakcyjność pracy na PWr, zachęciło do starania się o kolejne stopnie naukowe, a także w przejrzysty sposób związało awans stanowiskowy i podwyżkę wynagrodzenia z oceną przez komisje zewnętrzne (doktorską lub habilitacyjną).
- W algorytmie podziału subwencji między wydziały nauczycielom akademickim deklarującym dyscypliny nieewaluowane przypisano kategorię B+, przydzielając w ten sposób środki na ich badania i zapobiegając ich dyskryminacji finansowej (i pośrednio ułatwiając rozwój nowych dyscyplin).
- Przy opracowywaniu, wspólnie z organizacjami związkowymi, zasad podziału środków na podwyżki wynagrodzeń dbano o solidarny podział między grupy nauczycieli akademickich i nienauczycieli (przeznaczając na ten cel także środki własne Uczelni).
- Ogłoszono konkurs Polytechnica Nova, który ma na celu: pozyskanie innowacyjnych pomysłów służących rozwojowi uczelni, włączanie członków społeczności do oceny proponowanych rozwiązań i ich realizacji, integrację i umacnianie sprawczości wspólnoty oraz budowanie poczucia przynależności i współodpowiedzialności za Uczelnię.
- Pierwsza edycja konkursu miała miejsce w 2022 roku i była wielkim sukcesem dzięki dużej liczbie ciekawych zgłoszonych pomysłów, zaangażowaniu komisji konkursowej oraz całej społeczności w ich ocenę, a także zaangażowaniu laureatów w realizacje swoich koncepcji.
- Do realizacji w pierwszej kolejności przyjęto trzy zwycięskie projekty w każdej kategorii (Let’s GO – interdyscyplinarne laboratorium dydaktyczne wykorzystujące okulografy; Interdyscyplinarne, otwarte laboratorium centralne ATOM – do badań zjawisk na poziomie atomowym; Rozwój infrastruktury rowerowej na PWr – centrum rowerowe z serwisem, szatniami i sanitariatami oraz parkingi rowerowe) oraz jeden projekt wyróżniony (Restauracja historycznej sali kinowej DKF Politechnika).
- Na największy projekt pozyskano środki zewnętrzne (ponad 20 mln zł na zakup spektroskopu NMR 800 MHz z wyposażeniem do laboratorium centralnego ATOM).
- Oba realizowane projekty w kategorii „społeczna odpowiedzialność uczelni” (infrastruktura rowerowa i sala DKF) adresowane są do całej społeczności PWr i istotnie przyczynią się do rozwoju wspólnoty; natomiast ATOM i Let’s GO są innowacyjnymi laboratoriami otwartymi, dostępnymi dla pracowników, doktorantów i studentów całej Uczelni.
- W drugiej edycji konkursu w 2024 roku zdefiniowano nowe kategorie, zgodne ze Strategią Uczelni (społeczność, kształcenie, badania), a także zaplanowano nagrody finansowe dla zwycięzców.
- Do niezwłocznej realizacji skierowano trzy projekty zwycięskie: „Centrum Zastosowań Sztucznej Inteligencji”, „Centrum Innowacji Studenckich” oraz „sPokójPWr”, natomiast co najmniej trzy projekty wyróżnione: „WrocTech PostDoc”, „Centrum Robotyki Procesowej” oraz „TASK” będą zrealizowane w miarę możliwości finansowych.
- W latach 2020-2023 wzrosła całkowita liczba pracowników i jednocześnie poprawiła się relacja liczby nauczycieli do nienauczycieli, a także zmalała dysproporcja płci:
- liczba pracowników wzrosła z 4 786 do 4 993 (o 4%), w tym nauczycieli akademickich z 2 162 do 2 295 (o 6%) oraz nienauczycieli z 2 624 do 2 698 (o 3%),
- udział nauczycieli akademickich wśród wszystkich pracowników wzrósł z 45% do 46%,
- liczba etatów badawczo-dydaktycznych i badawczych wzrosła z 1 555 do 1 663 (o 7%), w tym liczba etatów adiunktów o 17%, a liczba etatów profesorów uczelni o 10% (liczba etatów profesorów pozostała bez zmian),
- udział kobiet zatrudnionych na wszystkich etatach badawczo-dydaktycznych i badawczych wzrósł z 23% do 32%, w tym na etatach adiunktów z 25% do 35%, na etatach profesorów uczelni z 20% do 28%, a na etatach profesorów niemal dwukrotnie – z 12% do 20%,
- liczby kobiet na poszczególnych stanowiskach badawczo-dydaktycznych i badawczych wzrosły następująco: z 23 do 40 (+74%) profesorek, z 69 do 108 (+56%) profesorek uczelni oraz z 202 do 334 (+65%) adiunktek.
- Na wniosek pracowników reprezentujących katedry informatyki na 3 różnych wydziałach (W4, W8, W11) utworzono Wydział Informatyki i Telekomunikacji (W4n); jednocześnie pozostali pracownicy W8 wspólnie z pracownikami Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych utworzyli Wydział Zarządzania (W8n); pozostali pracownicy W4 wraz ze wszystkimi pracownikami W12 utworzyli Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów (W12n); W11, uszczuplony o katedrę informatyki, pozostał przy nazwie Wydział Podstawowych Problemów Techniki.
- W ten sposób zjednoczono całe nauki społeczne i humanistyczne na W8n, informatykę i telekomunikację na W4n oraz elektronikę i fotonikę na W12n; takie uporządkowanie struktury wydziałowej ułatwiło rekrutację, kształcenie i badania oraz ukazało (wcześniej rozproszony) potencjał Uczelni w kluczowych dla politechniki dyscyplinach technicznych.
- Wydział Informatyki i Telekomunikacji (WIT) to największy wydział PWr i największy wydział informatyczny w kraju, oferujący kształcenie na największej liczbie kierunków i dysponujący ogromnym potencjałem badawczym; WIT zatrudnia ponad 420 pracowników (ponad 300 nauczycieli akademickich, w tym 75 samodzielnych pracowników nauki) i kształci ponad 4500 studentów; WIT intensywnie współpracuje z otoczeniem gospodarczym i prowadzi badania interdyscyplinarne z wieloma innymi wydziałami PWr.
- Wydział Zarządzania (WZ) zatrudnia 142 pracowników (114 nauczycieli akademickich, w tym 30 samodzielnych pracowników nauki) i kształci ponad 1100 studentów; jest jednym z mniejszych wydziałów PWr, jednak z dużym potencjałem rozwoju badań i kształcenia, również w innych dyscyplinach nauk społecznych i humanistycznych niż nauki o zarządzaniu i jakości, a także badań i kształcenia interdyscyplinarnego we współpracy z innymi wydziałami Uczelni.
- Wydział Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów (WEFiM) zatrudnia 253 pracowników (174 nauczycieli akademickich, w tym 40 samodzielnych pracowników nauki) i kształci ponad 2 000 studentów; należy do grona dużych wydziałów oraz oferuje kształcenie na wielu kierunkach i prowadzi badania dla gospodarki i badania interdyscyplinarne we współpracy z innymi wydziałami Uczelni.
- Idea ekspansji PWr na nowe dziedziny i dyscypliny nauki pojawiła się po raz pierwszy w kampanii wyborczej w 2020 roku; na początku obecnej kadencji podjęto próby zacieśnienia współpracy z innymi uczelniami wrocławskimi, m.in. w obszarze nauk o życiu i zdrowiu; natomiast koncepcja samodzielnego rozwoju Uczelni w dziedzinie nauk medycznych została sformułowana w wystąpieniu Rektora podczas inauguracji roku akademickiego 2022/2023 oraz zapisana w Strategii Uczelni przyjętej przez Senat w maju 2023 roku.
- Przykładami udanej ekspansji uniwersytetu technicznego na obszar nauk medycznych są dla nas m.in. Imperial College London, KTH Stockholm, TU Dresden i TU Munich (ta ostatnia uczelnia podjęła decyzję o ekspansji pomimo 500-letniej tradycji świetnej medycyny na LMU Munich; obecnie TU Munich to jeden z wiodących ośrodków w medycynie i technologiach medycznych na świecie).
- W przygotowania Uczelni do rozpoczęcia badań medycznych i kształcenia lekarskiego zaangażowało się około stu osób, zarówno pracowników różnych wydziałów i działów administracji PWr, jak i ekspertów spoza PWr (także z ośrodków europejskich), w tym wybitni wrocławscy profesorowie medycyny i specjaliści w zakresie organizacji kształcenia lekarzy; na poziomie władz Uczelni w zarządzanie tym procesem zaangażowali się wybrani prorektorzy i powołany w tym celu Pełnomocnik Rektora.
- Ostateczny sukces był owocem nie tylko ogromnego wysiłku znacznej części społeczności Uczelni oraz współpracy z ekspertami (także z innych ośrodków krajowych i europejskich); niezbędne było też przekonanie do tego pomysłu Marszałka Województwa, Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Zdrowia, stosownej komisji sejmowej oraz Dolnośląskiej Izby Lekarskiej.
- Ogromnym wyzwaniem było przygotowanie programu kształcenia na kierunku lekarskim; we współpracy z doświadczonymi w tym zakresie lekarzami (m.in. nauczycielami akademickimi uczelni medycznych) powstał program nie tylko spełniający z nadmiarem wszelkie wymagania formalne, ale też korygujący (wzorem europejskich uczelni partnerskich) podnoszone przez ekspertów słabości referencyjnych systemów kształcenia na polskich uczelniach medycznych oraz wykorzystujący, w ramach przepisów, unikatowy potencjał kadry i infrastruktury PWr.
- Kolejnym ważnym krokiem było przygotowanie liczącego ponad 4 000 stron wniosku o zgodę na rozpoczęcie kształcenia na kierunku lekarskim i złożenie go (zgodnie z wymogami Ustawy) do MEiN w styczniu 2023 roku; wniosek zawierał m.in. opis zasad rekrutacji, program kształcenia, deklaracje kompetentnej kadry dydaktycznej (zgodnie z wymogami formalnymi, czyli przede wszystkim dyplomowanej kadry medycznej) do każdego przedmiotu w całym cyklu kształcenia, a także szczegółową informację o infrastrukturze dydaktycznej na Uczelni i w szpitalach partnerskich.
- Dostęp do personelu medycznego, pacjentów i infrastruktury klinicznej został uregulowany w grudniu 2022 roku oficjalnymi umowami z Marszałkiem Województwa oraz dyrektorami wszystkich (poza USK) dużych wrocławskich szpitali oraz innych placówek medycznych.
- Uruchomienie Wydziału Medycznego wiąże się z poważnymi kosztami, ale nie obciążają one innych wydziałów ani jednostek; pierwsze środki zewnętrzne pozyskaliśmy na adaptację budynku C-20 oraz utworzenie Centrum Symulacji Medycznej i innych specjalistycznych laboratoriów medycznych; wszystkie sale i laboratoria potrzebne do kształcenia na I roku studiów zostały przygotowane na czas; kolejne laboratoria potrzebne na następnych latach studiów są w trakcie realizacji.
- Wydział Medyczny (WMED) został oficjalnie utworzony 1 września 2023 roku.
- Sukcesem zakończył się proces rekrutacji kadry; obecnie na WMED pracuje 69 nauczycieli akademickich, w tym 16 profesorów i 19 profesorów uczelni, przy czym średni wiek profesora na WMED jest najniższy spośród wszystkich wydziałów PWr; wielu pracowników akademickich WMED to osoby z autorytetem w środowisku medycznym oraz doświadczeniem klinicznym i akademickim.
- Na WMED utworzono pierwszych 6 katedr oraz wchodzące w ich skład kliniki w szpitalach partnerskich.
- Na Uczelni funkcjonuje już Rada Dyscypliny Nauki Medyczne; obecnie liczy ona 26 osób w tym 11 profesorów.
- Sukcesem zakończyła się pierwsza rekrutacja studentów na kierunek lekarski; PWr otrzymała od Ministra Zdrowia limit 60 miejsc (zgodnie z wnioskiem); liczba 27 kandydatów na jedno miejsce była jedną z najwyższych w Polsce.
- Uwagi do opinii PKA nt. kierunku lekarskiego:
- w styczniu 2023 roku PWr złożyła do MEiN wniosek o zgodę na utworzenie jednolitych studiów magisterskich o profilu ogólnoakademickim na kierunku lekarskim,
- po analizie formalnej i merytorycznej MEiN zwróciło wniosek z uwagami,
- w lutym 2023 roku Minister Edukacji i Nauki wizytował infrastrukturę dydaktyczną dla kierunku lekarskiego i wysłuchał planów PWr dotyczących przygotowań do roku akademickiego i rozwoju medycyny,
- również w lutym 2023 roku PWr złożyła do MEiN poprawiony wniosek,
- MEiN zaakceptował wniosek PWr i przesłał go do zaopiniowania przez Polską Komisję Akredytacyjną (PKA) i Ministerstwo Zdrowia (MZ),
- w kwietniu 2023 roku MZ przysłało do PWr prośbę o dodatkowe wyjaśnienia w 5 kwestiach dotyczących: (1) Centrum Symulacji Medycznej; (2) koordynacji zajęć w szpitalach; (3) wykazu nauczycieli i zajęć dydaktycznych; (4) interdyscyplinarności badań; (5) zespołów dydaktycznych dla wybranych przedmiotów,
- w kwietniu 2023 roku PWr wysłała do MZ obszerne wyjaśnienia (28 stron),
- w maju 2023 roku PKA zwróciła wniosek PWr z zastrzeżeniami i opinią negatywną; zastrzeżenia PKA dotyczyły: (1) zgodności ze strategią Uczelni; (2) treści kształcenia z dyscyplin innych niż nauki medyczne; (3) konsultacji z interesariuszami zewnętrznymi; (4) uzasadnienia potrzeby uruchomienia kierunku; (5) sposobu realizacji niektórych zajęć – zwłaszcza anatomii; (6) określenia liczby godzin pracy studenta; (7) warunków uruchamiania zajęć do wyboru; (8) warunków rekrutacji; (9) weryfikacji efektów uczenia się; (10) kompetencji kadry; (11) infrastruktury – zwłaszcza prosektorium; (12) zasobów bibliotecznych,
- również w maju 2023 roku PWr wysłała do MEiN i PKA obszerną (liczącą 160 stron) odpowiedź na zastrzeżenia PKA zawierającą: informację o nowej Strategii PWr (zastrzeżenie 1) oraz wykonaniu korekt (4, 6, 8, 12), uzupełnienie informacji i wyjaśnienie nieporozumień (2, 3, 5, 7, 9, 10, 11) oraz polemikę z wymogiem posiadania własnego prosektorium (11),
- w czerwcu 2023 roku MZ wydało opinię pozytywną,
- również w czerwcu 2023 roku, na podstawie wyjaśnień PWr i pozytywnej opinii MZ, nie czekając na ostateczną opinię PKA, MEiN zezwoliło PWr na kształcenie na kierunku lekarskim,
- już po otrzymaniu zgody MEiN PWr wykonała szereg działań (w tym inwestycyjnych) zgodnie z zaleceniami PKA,
- główne zastrzeżenia PKA dotyczyły braku dedykowanego prosektorium dydaktycznego do nauczania anatomii prawidłowej; w odpowiedzi PWr wykonała następujące kroki: (i) WMED ma obecnie dostęp do prosektoriów w szpitalach partnerskich, a także własne Laboratorium sekcji żywych tkanek (tzw. wet lab) oraz prosektorium wirtualne; (ii) począwszy od II semestru (tj. od maja 2024 roku), kiedy w programie studiów pojawiają się zajęcia prosektoryjne, WMED będzie już dysponować nie tylko własnym laboratorium anatomicznym o formalnym statusie prosektorium dydaktycznego, lecz także (na podstawie umów) dedykowanymi prosektoriami dydaktycznymi w dwóch szpitalach partnerskich (4. WSK i WSS im. Gromkowskiego), gdzie będą dostępne m.in. plastynowane preparaty ludzkie – zapewni to warunki kształcenia anatomii prawidłowej równoważne warunkom zapewnianym w polskich uczelniach medycznych (i referencyjnych uczelniach europejskich); (iii) docelowo (od 2028 roku) Collegium Anatomicum WMED będzie się mieścić w nowym budynku HTSH,
- Uczelnia oczekuje obecnie akredytacji kierunku lekarskiego; w marcu br. został wysłany do PKA report samooceny, w kwietniu spodziewamy się wizyty zespołu oceniającego, a oceny kierunku (zgodnie z informacją od Ministra Nauki) – do końca maja,
- po uzyskaniu akredytacji PWr zwróci się do Ministra Zdrowia z wnioskiem o zwiększenie limitu rekrutacyjnego do wysokości 72 miejsc w roku akademickim 2024/2025,
- zgodnie ze przepisami Uczelnia oczekuje kolejnych wizytacji PKA po 3. i 6. roku kształcenia; PWr wystąpi również z wnioskiem o przyjęcie do Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) i zacznie podlegać wewnętrznemu systemowi kontroli jakości kształcenia KRAUM,
- realizowanym konsekwentnie zamiarem PWr jest zapewnienie studentom kształcenia medycznego na poziomie europejskim, nie niższym niż na wiodących uczelniach w kraju.
- Unite! – po niepowodzeniu wniosku z ubiegłej kadencji o utworzenie nowego sojuszu w ramach sieci uniwersytetów europejskich, Uczelnia w 2021 roku rozpoczęła negocjacje o przyjęcie do któregoś z istniejących sojuszy; po rozmowach z sojuszami ATHENA i EuroTeQ ostatecznie w 2022 roku razem z TU Graz dołączyliśmy do sojuszu Unite! zrzeszającego pierwotnie 7 dużych uczelni, w tym wiodące europejskie politechniki: Aalto University, Université Grenoble Alpes, Universidade de Lisboa, KTH Stockholm, Politecnico di Torino, Universitat Politècnica de Catalunya oraz TU Darmstadt; tym samym PWr dołączyła do grona kilkunastu wiodących polskich uczelni partycypujących w programie European Universities Initiative (EUI); obecnie PWr otrzymuje finansowanie z Komisji Europejskiej i MEiN oraz uczestniczy we wszystkich działaniach sojuszu (kierujemy jednym z tematów i uczestniczymy w pozostałych, gościliśmy konferencję Unite! Dialogue, wygrywamy konkursy na finansowanie naszych pomysłów, rozwijamy kolejne projekty – w tym inicjujące partnerstwa naukowe, itd.); celem naszego udziału w sojuszu są: wspólne kształcenie i projekty badawcze, budowa wirtualnego kampusu oraz wymiana akademicka.
- Międzynarodowe kierunki studiów – PWr jako pierwsza uczelnia w kraju koordynuje Erasmus Mundus Joint Master Program (JMP): „Sustainable Biomass and Bioproducts Engineering”; ponadto PWr uczestniczy w dwóch innych programach Erasmus Mundus JMP: „Chemical Nano Engineering” oraz „Advanced Solid Mechanics”.
- TU Dresden, TU Munich – owocem serii wzajemnych wizyt, w tym kierownictwa Uczelni (m.in. rektora, prorektorów, dziekanów i pełnomocników) są bliskie relacje z TU Dresden i TU Munich, wiodącymi politechnikami niemieckimi, prowadzącymi badania i kształcenie w podobnych obszarach co PWr oraz posiadającymi znaczące doświadczenie i osiągnięcia w kształceniu i badaniach w obszarach medycyny i technologii medycznych; owocami tych relacji są wsparcie merytoryczne przy tworzeniu Wydziału Medycznego oraz integracji nauk medycznych, technicznych i podstawowych na PWr, a także konkretna współpraca naukowa na poziomie wydziałów; Uczelnia zorganizowała też warsztat Strategic Partnership Workshop TUD-WrocławTech, podczas którego utworzono konsorcja współpracujące nad aplikowaniem o projekty Horizon EU w strategicznych obszarach badawczych obu uczelni.
- AE WKH – w uzgodnieniu z Prezydentem Academia Europaea (AE) i Prezydentem Wrocławia siedziba Academia Europaea Wrocław Knowledge Hub (AE WKH) została w 2021 roku przeniesiona na PWr; AE to największe europejskie towarzystwo naukowe, założone w 1988 roku z inicjatywy brytyjskiej Royal Society i zrzeszające m.in. ponad 80 Noblistów i niewiele ponad 100 naukowców z Polski reprezentujących wszystkie dziedziny; AE WKH powstał we Wrocławiu w 2011 roku jako pierwsze przedstawicielstwo AE poza centralą w Londynie (obecnie jest ich 7); AE WKH organizuje szereg imprez pod patronatem AE i/lub z udziałem członków AE, m.in. coroczne spotkanie świąteczne polskich członków AE; w 2022 roku na PWr odbył się uroczysty jubileusz powstania AE WKH z udziałem obecnego zarządu AE, byłych prezydentów AE i wybitnych członków AE); w 2024 roku PWr będzie gospodarzem corocznej konferencji Building Bridges, podczas której odbywa się uroczyste przyjęcie nowych członków AE; obecność AE na PWr jest ważnym elementem budowania międzynarodowego prestiżu Uczelni.
- Wydarzenia międzynarodowe – PWr była organizatorem i gospodarzem dużych konferencji i kongresów międzynarodowych: oprócz imprez związanych z udziałem w sojuszu Unite! oraz z Academia Europaea, także m.in. Central European Technology Forum 2022 (z udziałem Marii Gabriel – Komisarz Unii Europejskiej ds. Innowacji, Badań, Kultury, Edukacji i Młodzieży, oraz Cristiana-Silviu Buşoi – Przewodniczącego Komitetu Przemysłu, Badań i Energii Parlamentu Europejskiego) oraz T.I.M.E. General Assembly 2023; w 2025 roku PWr będzie gospodarzem Conference of Rectors and Presidents of European Universities of Technology.
- Lem Prize – w 2021 roku na PWr ustanowiono Stanisław Lem European Research Prize przyznawaną corocznie przez międzynarodową Kapitułę (w skład której wchodzi m.in. laureat Nagrody Nobla – Gérard Mourou) młodemu europejskiemu badaczowi za wybitne osiągnięcie lub odkrycie w obszarze nauki lub inżynierii; trzech pierwszych laureatów Lem Prize przedstawiło wspaniały dorobek i doniosłe odkrycia: 2021 – Randall J. Platt (ETH), 2022 – Samuel Stranks (Cambridge), 2023 – Ido Kaminer (Technion); nagroda jest w całości finansowana przez partnerów zewnętrznych i jest istotnym elementem budowania marki Uczelni na arenie międzynarodowej.
- ISN – Interdyscyplinarne Seminarium Naukowe również w obecnej kadencji było areną spotkań społeczności PWr z wyjątkowymi postaciami światowej nauki, techniki, kultury i polityki: 2021 – Joseph Weiler (NYU) i Krzysztof Matyjaszewski (Carnegie Mellon); 2022 – Art B. Chmielewski (NASA), Shigeru Ban (Japonia), Andreas Stadler (ambasador Austrii) i Armin Grunwald (KIT); 2023 – Nitesh Chawla (Notre Dame), Bolek Wysłouch (MIT), Kees Christiaanse (ETH), Ferenc Krausz (MPI), Peter Gärdenfors (Lund) i Tomi Kauppinen (Aalto).
- DHC – doktoraty honoris causa przyznane w kolejnych latach trojgu wybitnych postaci europejskiej nauki i techniki: 2021 – Gérard Mourou (Nagroda Nobla 2018 w fizyce), 2022 – Michel Virlogeux (konstruktor m.in. Wiaduktu Millau), 2023 – Marja Makarow (Prezydent Academia Europaea).
- Magna Charta – w 2022 roku PWr podpisała nową wersję Magna Charta Universitatum, deklarując tym samym przywiązanie do europejskich kardynalnych wartości akademickich.
- Logo HR – w 2023 roku PWr otrzymała od audytorów Komisji Europejskiej najwyższą ocenę drugiej fazy wdrażania założeń Europejskiej Karty Naukowca; oznacza to prawo Uczelni do korzystania z wyróżnienia HR Excellence in Research przez kolejne 3 lata.
- Na PWr powstał Erasmus InnHUB Wrocław – międzysektorowe centrum innowacji działające na rzecz europejskich programów edukacyjnych.
- Makroklaster – w czerwcu 2022 roku z inicjatywy Rektora PWr, Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Prezydenta Wrocławia oraz Przewodniczącego Rady Zachodniej Izby Gospodarczej powołano do życia „Makroklaster – Technologie w Bezpieczeństwie Publicznym”; wśród jego udziałowców są m.in. IBM, KGHM, PGE, MPWiK i PKO BP, a grupy robocze to: bezpieczeństwo energetyczne, cyberbezpieczeństwo, bezpieczeństwo środowiska naturalnego, bezpieczeństwo społeczne, bezpieczeństwo techniczno-infrastrukturalne.
- Firmy – zintensyfikowano wcześniejszą lub nawiązano nową współpracę z takimi gigantami gospodarczymi w regionie i kraju, jak: KGHM, PGE, Orlen/PGNiG, LG, Nokia, Google, PKO BP, Impel, MPWiK; owocami współpracy są wspólne projekty, wsparcie eksperckie firm oraz wsparcie ludzkie i finansowe dla Uczelni; narzędziami do jej podniesienia na jeszcze wyższy poziom będą m.in. utworzone w grudniu 2023 roku interdyscyplinarne centra badawcze, na które PWr pozyskała znaczne środki zewnętrzne.
- Intel – potencjał edukacyjny i badawczy PWr był jednym z czynników, które zdecydowały o ulokowaniu fabryki Intela w podwrocławskiej Miękini; Uczelnia podpisała list intencyjny z Gminą Miękinia i Ministerstwem Cyfryzacji oraz współpracę z firmą Intel; celem obu stron jest wsparcie kadrowe i badawczo-rozwojowe Intela przez PWr; w tym celu na Uczelni utworzono centrum badawcze MN3 z budżetem startowym przekraczającym 100 mln zł w całości pozyskanym z zewnątrz.
- EDIH – PWr jest liderem technologicznym Europejskiego Hubu Innowacji Cyfrowych (EDIH) „WRO4digITal” utworzonego w 2023 roku przez konsorcjum 22 instytucji aby oferować małym i średnim przedsiębiorstwom kompleksowe wsparcie w procesie transformacji cyfrowej.
- Miasto – w celu wsparcia rozwoju miast (przede wszystkim Wrocławia) zgodnie ze Strategią PWr w grudniu 2023 roku powołano na Uczelni interdyscyplinarne Centrum Innowacji Miejskich, którego głównymi zadaniami są kreacja i transfer technologii miejskich, a także edukacja i rozwój świadomości o modelach rozwoju miast i wyzwaniach stojących przez urbanizującym się zachodnim społeczeństwem; tematyka „nowoczesnych miast” została wpisana explicite w priorytetowy obszar badawczy PWr oraz wybrana jako temat wiodący Wrocław Knowledge Hub of Academia Europaea; w marcu 2024 roku PWr i Gmina Wrocław podpisały porozumienie o współpracy w zakresie nowych technologii.
- Szpitale – nawiązano współpracę z wszystkimi (poza USK) dużymi wrocławskimi szpitalami i innymi jednostkami medycznymi (m.in. Medinet i Dolmed); zawarto strategiczne umowy o partnerstwie, także z UMWD jako organem prowadzącym większości tych szpitali; owocem jest utworzenie Wydziału Medycznego (wspólna kadra medyczna, kliniki i niektóre pracownie dydaktyczne funkcjonujące w szpitalach) i wspólne badania naukowe.
- Uczelnie – wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu uruchomiono studia międzyuczelniane na kierunku Bioeconomy.
- Środowisko naukowe Wrocławia – PWr jest silnie zaangażowana w funkcjonowanie Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego (wsparcie kadrowe, organizacyjne i finansowe).
- Akademickość – Rektor PWr angażuje się w działalność KRASP (przewodniczący komisji stałej i członek Prezydium) i KRUWiO (wiceprzewodniczący), a także KRPUT; Uczelnia dwukrotnie w obecnej kadencji gościła Prezydium KRASP (w tym raz Zgromadzenie Ogólne).
- Kultura organizacyjna, administracja i systemy wsparcia PWr podlegają ciągłej ewolucji; zmiany w obecnej kadencji odzwierciedlają zmieniające się wymogi otoczenia oraz nową wizję i cele Uczelni; ich celem było przede wszystkim wzmocnienie wsparcia badań, kształcenia, współpracy międzyinstytucjonalnej, aktywności studenckiej i potencjału IT.
- Zmiany rozpoczęto na samym początku kadencji: zreorganizowano Dział Projektów (dawniej: Dział Zarządzania Projektami) oraz utworzono Dział Nauki; następnie utworzono piony Dyrektora Finansowego i Dyrektora Administracyjnego podległe bezpośrednio rektorowi PWr; zorganizowano Centrum Innowacji i Biznesu oraz Biuro Konferencji i Wydarzeń; ostatnią zmianą była reorganizacja Działu Studenckiego (obecnie: Dział Wsparcia Aktywności Studenckiej); w drugiej połowie kadencji rozpoczęła się także planowana na kilka lat kompleksowa reorganizacja działów podległych Dyrektorowi Administracyjnemu.
- Nowymi jednostkami eksperckimi wspierającymi funkcjonowanie Uczelni są również Komitet Monitorowania Inwestycji, Rada ds. Informatyzacji oraz zespół wdrażania EZD.
- Moodle/e-Portal/ZOOM/itp. – dzięki wyjątkowo sprawnemu działaniu administracji Uczelni (w szczególności zespołów i działów e-Learningu, DI, WCSS) oraz zaangażowaniu całej kadry akademickiej udało się zachować ciągłość i jakość kształcenia podczas pandemii; niektóre wprowadzone wówczas rozwiązania i narzędzia informatyczne są użytkowane także obecnie.
- Gmail/Google – wdrożenie nie tylko nowego (bezpiecznego i niedrogiego) systemu poczty, ale też udostępnienie ogromnej palety narzędzi Google Workspace (kalendarz, dysk, itp.).
- USOS – na początku obecnej kadencji zdecydowano o wdrożeniu systemu USOS; obecnie obsługiwane są już wszystkie wymagane funkcjonalności (również nieobsługiwane wcześniej przez JSOS), ale wciąż trwają szkolenia i uzupełnianie o dodatkowe moduły rozszerzające możliwości i podnoszące komfort użytkowania (m.in. rozpoczęto wdrażanie pakietu teleinformatycznego wspierającego przygotowanie planów studiów, kart przedmiotów i programów studiów); dotychczasowe osiągnięcie związane z USOS polega na tym, że w sytuacji przymusu udało się zachować stabilność informatyczną Uczelni w krytycznym obszarze obsługi studentów i uchronić środki z programu POWER; pełnym sukcesem będzie dopiero zapewnienie funkcjonalności i komfortu użytkowania tego systemu nie ustępującego innym dużym polskim uczelniom.
- Uwagi nt. konieczności wdrożenia nowego systemu informatycznego i wyboru USOS:
- do 2023 roku na Uczelni funkcjonował zakupiony w 2008 roku Jednolity System Obsługi Studentów (JSOS); nie wdrożono go w żadnej innej uczelni; użytkowanie i rozwój JSOS były kosztowne; Uczelnia nie miała też praw do kodu; ostatecznie firma Sygnity wycofała się z dalszego rozwoju i wsparcia obsługi systemu, stawiając PWr przed koniecznością zmiany informatycznego systemu wsparcia procesu kształcenia,
- na zakup i wdrożenie nowego systemu PWr pozyskała środki w 2018 roku, w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Politechniki Wrocławskiej (Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój),
- w 2019 roku zapadła decyzja o stworzeniu nowego systemu „MojaPG” w konsorcjum z Politechniką Gdańską; jednak do września 2020 roku nie podpisano umowy ani nie rozpoczęto żadnych działań,
- w obliczu braku postępów w realizacji projektu, stwarzającego ryzyko niewywiązania się z warunków programu POWER (skutkującego zwrotem środków i pozostaniem Uczelni bez działającego systemu), a także po analizie rozwiązań stosowanych przez inne duże uczelnie, realnych możliwości wdrożenia w pozostałym czasie i przy zasobach kadrowych PWr, kosztu utrzymania i aktualizacji systemu oraz możliwości wprowadzania własnych modyfikacji/rozszerzeń i korzystania z modułów wytwarzanych przez inne uczelnie, na początku kadencji wycofano się planów utworzenia konsorcjum z Politechniką Gdańską i wybrano wdrożenie Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studentów (USOS) uzupełnionego o Elektroniczny Obieg Dokumentów (EOD),
- wdrożenie nowego systemu w tak krótkim czasie, na tak dużej uczelni i przy różnicach między organizacją danych w JSOS i USOS było poważnym wyzwaniem, ale dzięki ogromnej pracy i współdziałaniu wielu ludzi (w tym w szczególności: prodziekanów, pracowników dziekanatów, działów informatyzacji, kształcenia i rekrutacji) powiodło się w terminie, dzięki czemu PWr zachowała ciągłość obsługi studiów i nie utraciła znacznych środków z programu POWER.
- Cyfryzacja sal dydaktycznych – po pozyskaniu odpowiednich środków z MEiN rozpoczęto proces przystosowania 108 sal seminaryjnych i wykładowo-ćwiczeniowych do zdalnego prowadzenia zajęć dydaktycznych (m.in. z myślą o udziale Uczelni w wirtualnym kampusie Unite!) – wyposażenie sal obejmie ekrany, kamery, śledzące mikrofony kierunkowe itp.
- dla sal nieobjętych opieką konserwatora zabytków do stycznia 2024 roku opracowano PFU, przygotowano dokumentację i zrealizowano przetarg na wykonanie prac; przed nami: podpisanie umów, prace projektowe, roboty budowlane, dostawy wyposażenia, odbiory i szkolenia zaplanowane od lutego do grudnia 2024 roku,
- dla sal w obiektach zabytkowych we Wrocławiu, Jeleniej Górze, Legnicy i Wałbrzychu procedurę komplikują wymagane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków badania stratygraficzne; do stycznia 2024 roku przygotowano dokumentację; do końca 2024 roku zaplanowano przygotowanie PFU, przetarg i realizację wszystkich robót budowlanych, a także dostawy wyposażenia, odbiory i szkolenia.
- Włączanie nowoczesnych narzędzi informatycznych do procesu kształcenia (np. pracownie VR dla kierunku lekarskiego) – z perspektywą przyspieszenia tego procesu (obecnie trwa analiza kompleksowej oferty takich narzędzi dla różnych kierunków i wydziałów).
- Rozpoczęto implementację Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD); powołano zespół wdrożeniowy i podpisano umowę na (bezpłatne) korzystanie z oprogramowania EZD PUW oraz na wsparcie procesu wdrożeniowego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK; utworzono Kancelarię Ogólną; trwają prace dot.: aktualizacji dokumentów obowiązujących na PWr (Instrukcji Kancelaryjnej oraz Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt), przygotowania środowiska testowego i opracowania materiałów szkoleniowych dla przyszłych użytkowników systemu; czas wdrożenia: 24 miesiące.
Pomimo globalnego kryzysu ekonomicznego (inflacja średnioroczna wg GUS: 5,1% w 2021 roku, 14,4% w 2022 roku, 11,4% w 2023 roku; w sumie 34% w ciągu trzech lat 2021-2023), kondycja finansowa Uczelni uległa poprawie:
- Wysokość subwencji rosła w stosunku do roku poprzedniego o: 7% w 2021 roku, 4% w 2022 roku oraz 17% w 2023 roku (łącznie o 30% w okresie 2021-2023) i w 2023 roku przekroczyła 615 mln zł.
- Dodatkowe przychody (w tym z projektów i zleceń komercyjnych) zmieniały się w stosunku do roku poprzedniego o: 7% w 2021 roku, 24% w 2022 roku oraz 17% w 2023 roku (łącznie o 56% w okresie 2021-2023) i w 2023 roku przekroczyły 355 mln zł.
- Całkowity budżet Uczelni rósł w stosunku do roku poprzedniego o: 7% w 2021 roku, 11% w 2022 roku oraz 17% w 2023 roku (w sumie o 38% w okresie 2021-2023) i w 2023 roku przekroczył 970 mln zł.
- Suma wynagrodzeń wynikających ze stosunku pracy w latach 2021-2023 wzrosła o 31% i w 2023 roku przekroczyła 510 mln zł (w tym suma wynagrodzeń w projektach w latach 2021-2023 wzrosła o 71% i w 2023 roku wyniosła 95 mln zł).
- Wynik finansowy w kolejnych latach utrzymywano na nieznacznie dodatnim poziomie (1-2% budżetu), skutecznie wydatkując pozyskane środki i zabezpieczając fundusz zasadniczy oraz zdolność inwestycyjną Uczelni.
- Dzięki dobrej kondycji finansowej, w 2024 roku PWr była w stanie podnieść wynagrodzenia nauczycieli akademickich o 31% i kadry administracyjnej o 21%, w obu przypadkach z dodatkowymi minimami kwotowymi.
- W celu profesjonalnego wsparcia rektora w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych (zazwyczaj wymagających wiedzy specjalistycznej z różnych obszarów, związanych ze znaczącymi kosztami i obarczonych poważnym ryzykiem) na początku kadencji powołano Komitet Monitorowania Inwestycji; w jego skład weszli zarówno eksperci z Uczelni, jak i zewnętrzni; stałe spotkania odbywają się co tydzień; Komitet doradza również przy rozwiązywaniu najpoważniejszych problemów pojawiających się podczas realizacji dużych inwestycji.
- D-21 („Bibliotech”) – niewypełnienie wskaźników ekonomicznych w poprzednich latach groziło zwrotem środków inwestycyjnych; po przekonaniu NCBR do wydłużenia okresu trwałości relokowano do D-21 jednostki badawcze i poprawiono system ewidencjonowania zleceń, dzięki czemu zagrożenie nierozliczeniem inwestycji zostało zażegnane.
- C-19 i C-20 (dawny szpital przy ul. Hoene-Wrońskiego) – dokończono remont rozpoczęty w poprzedniej kadencji, lecz znacznie się przedłużający przez: błędy projektowe, zdarzenia losowe i częściową zmianę funkcji (w krótkim czasie dokonano adaptacji budynku C-20 dla Centrum Symulacji Medycznej); pierwotnie remont i wyposażenie miały być sfinansowane w całości ze środków własnych, jednak (po zmianie funkcji) na adaptację i wyposażenie części medycznej pozyskano środki zewnętrzne; zajmowane przez Wydział Matematyki i Wydział Medyczny wyremontowane budynki C-19 i C-20 uzyskały nagrodę w konkursie Dolnośląska Budowa Roku.
- C-7 – remont tego ogromnego budynku został nagle wymuszony przez zamknięcie z powodu niespełniania wymogów przeciwpożarowych; około 40% potrzebnych środków pozyskano z zewnątrz oraz skorygowano warunki przetargu, co pozwoliło na znaczną redukcję kosztów w stosunku do kosztorysu; na czas remontu część pracowników relokowano do pomieszczeń wynajętych w budynku Green2Day; remont zakończono w grudniu 2023 roku.
- Wiele mniejszych (choć nieraz także nietrywialnych) remontów odbyło się sprawnie dzięki poprawie organizacji i funkcjonowania Działu Inwestycji i Remontów oraz dobrej organizacji Działu Domów Studenckich.
- Zaplanowano (w niektórych przypadkach pozyskano środki zewnętrzne i wykonano projekt) szereg kolejnych znaczących inwestycji, m.in. remonty C-11 i T-7, budowę prototypowni dla W1, siedzib centrów badawczych i Kampusu Innowacji Studenckich oraz nową aranżację „zielonego patio” w A-1.
- W obecnej kadencji złożono z poziomu rektora do różnych instytucji i przedsiębiorstw wnioski na (do)finansowanie inwestycji budowlanych i aparaturowych na łączną kwotę przekraczającą 1,2 mld zł; poniżej podano najważniejsze pozycje; środki przyznane do tej pory przekraczają roczną subwencję Uczelni.
- Inwestycje budowlane:
- przebudowa budynku A-2,
- przebudowa budynku C-7,
- przebudowa budynku C-11,
- adaptacja budynku C-20 dla Centrum Symulacji Medycznej,
- przebudowa hali 01 w budynku D-2,
- remonty domów studenckich,
- remont budynku T-7 z przeznaczeniem na hotel akademicki,
- remonty i budowa budynków dla Kampusu Innowacji Studenckich,
- budowa prototypowni architektonicznej.
- Inwestycje w infrastrukturę:
- odtworzenie uszkodzonej infrastruktury głównej serwerowni,
- laboratoria Centrum Symulacji Medycznej,
- nowe specjalistyczne pracownie medyczne,
- spektrometr NMR-800 do Laboratorium ATOM,
- LighTEM (prototypowe narzędzie do obserwacji elektronowych indukowanych światłem),
- cyfryzacja sal dydaktycznych,
- laboratoria, sieć uczelnia-szpitale i archiwizacja danych medycznych,
- aparatura dla kierunku Energetyka jądrowa,
- WiFi w domach studenckich,
- doposażenie dydaktycznych pracowni medycznych.
- Centra i laboratoria badawcze (budynki i aparatura):
- Health Tech Synergy Hub,
- Centrum Mikro- i Nanoelektroniki, Mikro- i Nanosystemów oraz Mikro- i Nanoinżynierii,
- Centrum Zaufanych Systemów Informacyjnych i Telekomunikacyjnych,
- Centrum Inżynierii Materiałowej i Obróbki Plastycznej,
- Centrum Zaawansowanych Technologii Surowcowych i Energetycznych,
- Centrum Innowacji i Technologii Obronnych,
- Laboratorium Balistyki, Fragmentacji i Symulacji Ruchu Pocisku,
- Laboratoriów Syntezy i Badań Materiałów Wysokoenergetycznych.