Arkadiusz Wójs
15 czerwca 2020 r.
I. KSZTAŁCENIE
Ten obszar obejmuje szeroko rozumiane kształcenie studentów oraz doktorantów czyli m.in.: ofertę programową, metody i formy dydaktyczne, umiędzynarodowienie kształcenia oraz jego związek z przemysłem, kadrę i infrastrukturę dydaktyczną, wymianę międzynarodową dydaktyków i studentów, działalność studencką w samorządzie, kołach i organizacjach, szkolenia i kursy, sport studencki i inne.
Cel
Kształcenie na wysokim europejskim poziomie – inżynierów, magistrów i doktorów we wszystkich dyscyplinach w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych oraz w wybranych innych dyscyplinach.
Kształcenie nowoczesne – wykorzystujące innowacyjne formy dydaktyczne i rozwiązania techniczne, wspomagane zaawansowaną aparaturą oraz angażujące wybitnych naukowców i specjalistów-praktyków, także spoza Uczelni.
Kształcenie elastyczne – na kierunkach nieustannie dostosowywanych do zmieniającego się rynku pracy, podporządkowane przede wszystkim karierom przyszłych absolwentów i respektujące różnorodność ich zainteresowań i aspiracji zawodowych.
Kształcenie harmonijne – kierunkowe, oparte na przygotowaniu podstawowym oraz uzupełniane kursami i szkoleniami zapewniającymi kluczowe kompetencje miękkie; z udziałem w badaniach naukowych, a także swobodną działalnością studencką, przygotowujące do pełnienia różnych wiodących ról społecznych w kraju i na świecie, w nieprzewidywalnych dzisiaj realiach przyszłości.
Diagnoza
Atuty
rozwiń
a) Liczna i kompetentna kadra dydaktyczna
w ogromnej większości prowadząca badania naukowe na wysokim poziomie i w rosnącej części posiadająca doświadczenia z innych ośrodków, także zagranicznych, i/lub szerokie kontakty międzynarodowe dające silną podstawę do nawiązania kontaktów instytucjonalnych i umiędzynarodowienia dydaktyki; także: kadra z doświadczeniem i kompetencjami praktycznymi.
b) Bogata oferta dydaktyczna i szerokie spektrum tematyczne
52 kierunki na I stopniu i 22 na II stopniu – we wszystkich dyscyplinach w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych i w wybranych dyscyplinach w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych a także w dziedzinie nauk społecznych; 4 kierunki uznane za najlepsze w Polsce w rankingu Perspektyw 2019.
c) Dobrze funkcjonujący system praktyk studenckich, program wymiany międzynarodowej, rosnący udział studentów II stopnia w badaniach naukowych.
d) Rozwinięta i nowoczesna infrastruktura
budynki, laboratoria, Strefa Kultury Studenckiej, biblioteki, obiekty sportowe, domy studenckie.
e) Imponująca działalność studencka
znaczny odsetek studentów (5-10%) aktywnie zaangażowanych w działalność w samorządzie, kołach i organizacjach studenckich, sukcesy studentów na różnych polach, sprawdzony system finansowania działalności.
Słabości
rozwiń
a) Niski stopień umiędzynarodowienia
zbyt mała oferta kierunków i kursów w języku angielskim; niewielki odsetek obcokrajowców wśród studentów, doktorantów i pracowników.
b) Słabe mechanizmy motywowania kadry
przeciążenie (wysokie pensum i duża liczba nadgodzin), względnie niska atrakcyjność angażowania się w dydaktykę, brak zachęt do przygotowywania nowych kursów, zwłaszcza na studiach II stopnia i w szkole doktorskiej.
c) Nienowoczesność
niski udział innowacyjnych form kształcenia opartych o pracę zespołową i pracę własną, niedostateczny udział zajęć praktycznych, zwłaszcza organizowanych we współpracy z przemysłem, niedostateczne wykorzystanie
e-learningu i narzędzi informatycznych, utrudnienia w studiowaniu wynikające z ograniczonej cyfryzacji, niesatysfakcjonująca indywidualizacja ścieżek kształcenia, zwłaszcza na II stopniu studiów.
d) Niedostateczna ochrona psychologiczna studentów, doktorantów i kadry
w warunkach obiektywnie narastającego stresu; niewystarczające mechanizmy rozwiązywania spraw trudnych i spornych – takich jak mobbing czy seksism.
e) Utrudnienia biurokratyczne oraz niedostatecznie stabilne finansowanie działalności studenckiej.
Szanse
rozwiń
a) Korzystna lokalizacja
miasto atrakcyjne geograficznie, ekonomicznie i kulturalnie; centralna lokalizacja głównego kampusu oraz filii w ważnych miastach regionu; wyjątkowa otwartość miasta na świat – z dużą liczbą obcokrajowców i firm zagranicznych; obecność wielu firm high-tech gwarantujących atrakcyjne zatrudnienie absolwentom.
b) Niesłabnąca atrakcyjność absolwentów politechniki
związana z rozwojem gospodarczym kraju; jednocześnie: wysoka ocena absolwentów PWr przez pracodawców – potwierdzana kolejnymi rankingami.
c) Wywołana pandemią konieczność wprowadzenia e-learningu
przygotowanie kursów w wersji zdalnej przez dydaktyków na całym świecie, ułatwiające mieszane (częściowo zdalne) wykłady specjalistów z innych ośrodków, także zagranicznych.
d) Nowy system finansowania uczelni
wymuszający podnoszenie dostępności kadry dydaktycznej; jednocześnie: wzrost świadomości znaczenia jakości wykształcenia, aspiracji i oczekiwań od Uczelni – wśród młodzieży.
e) Gotowość otoczenia gospodarczego
do zwiększenia udziału w kreowaniu programów kształcenia, realizacji zajęć dydaktycznych i projektowaniu karier przyszłych specjalistów; powstawanie programów krajowych (np. NAWA) i możliwość tworzenia własnych – dla pozyskiwania silnie zmotywowanej i kompetentnej kadry dydaktycznej z innych ośrodków krajowych i zagranicznych.
Zagrożenia
rozwiń
a) Utrudniona rekrutacja wyróżniających się studentów polskich
z powodu utraty prestiżu wskutek nieuzyskania statusu Uczelni Badawczej, w warunkach narastającej konkurencji między uczelniami.
b) Utrudniona rekrutacja studentów zagranicznych
z powodu pandemii (przejściowo) oraz trudności w uzyskaniu polskiej wizy (stale).
c) Obniżenie subwencji i innych przychodów Uczelni
związane ze spodziewaną recesją wywołaną pandemią i być może (zależnie od polityki MNiSW) pogłębione brakiem statusu Uczelni Badawczej, utrudniające program unowocześnienia i umiędzynarodowienia dydaktyki.
Działania
rozwiń
a) Podporządkowanie kształcenia indywidualnym i zróżnicowanym oczekiwaniom oraz modelom karier (student-centered learning)
indywidualne traktowanie wybitnie uzdolnionych studentów obu stopni i doktorantów, ich aspiracji i osiągnięć: indywidualny tok studiów, tutoring, elastyczność, ułatwienia dla studentów podejmujących zatrudnienie; certyfikowanie zdobytych kompetencji, kursy i szkolenia uzupełniające kompetencje miękkie i trans-kierunkowe.
b) Zróżnicowanie treści i form kształcenia
między I i II stopniem studiów oraz szkołą doktorską – np. odpowiednia proporcja praktyk, staży i udziału w badaniach w programach kształcenia na studiach inżynierskich, magisterskich i doktorskich.
c) Unowocześnienie kształcenia
zwiększenie udziału zajęć praktycznych, pracy własnej, zajęć realizowanych w małych grupach, zajęć prowadzonych poza Uczelnią (np. w firmach) lub przez ekspertów spoza Uczelni, zajęć realizowanych zdalnie – zwłaszcza w przypadku kursów poprawkowych lub jako forma alternatywna – pilne szkolenia z narzędzi e-learningu dla kadry i studentów w perspektywie nawrotu epidemii jesienią 2020.
d) Umiędzynarodowienie kształcenia
międzynarodowa anglojęzyczna szkoła doktorska, poszerzanie oferty zajęć w języku angielskim na I i II stopniu studiów oraz wspieranie kierunków w języku angielskim, powszechna wymiana międzynarodowa oparta o partnerstwa z uczelniami zagranicznymi, angażowanie wykładowców z zagranicy (także z wykorzystaniem formy zdalnej), strona www i komunikaty w języku angielskim, kursy językowe dla administracji.
e) Stworzenie równoległych ścieżek kształcenia w szkole doktorskiej
nakierowanych na przyszłą karierę akademicką i karierę poza uczelnią, np. w przemyśle.
f) Wprowadzenie systemu motywacyjnego dla dydaktyków
do tworzenia nowych i uaktualniania istniejących kursów, zwłaszcza na studiach II stopnia i w szkole doktorskiej, a także do angażowania studentów do badań naukowych i wspólnego publikowania wyników (teaching by research); dążenie do systemowej redukcji pensum dydaktycznego dla pracowników badawczo-dydaktycznych.
g) Poprawa systemu ankietyzacji zajęć dydaktycznych
z udziałem studentów, w kierunku ankiety zapewniającej wartościowe informacje dla dziekanów i jednocześnie wygodnej dla studentów; zapewnienie odpowiedniej formy informatycznej (np. dostęp z urządzeń mobilnych); uzgodnienie z Samorządem Studenckim zachęt dla studentów do wypełniania ankiet oraz reguł dostępu dla przedstawicieli studentów; uwzględnienie wyników ankiet w ocenie pracy dydaktycznej.
h) Utworzenie zespołu koncepcyjno-analitycznego
„think-tanku” z udziałem przedstawicieli studentów, przy Prorektorze ds. Nauczania – w celu poszukiwania innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych i analizy rozwiązań stosowanych na innych uczelniach, także zagranicznych, pod kątem możliwości wdrażania ich na PWr.
i) Dalsze wspieranie działalności samorządowej i aktywności studenckiej
poszerzenie działalności SKS, likwidacja barier biurokratycznych w organizacji imprez, stabilny wzrost finansowania, budżet partycypacyjny, wspieranie kół strategicznych i inkubacja nowych, badanie opinii.
- Potwierdzona rankingami kierunków studiów pozycja lidera wśród polskich uczelni technicznych oraz pozycja w pierwszej trójce polskich uczelni.
- Odsetek studentów kończących studia i doktorantów uzyskujących stopień doktora.
- Odsetek absolwentów znajdujących zatrudnienie w ciągu roku od ukończeniu studiów.
- Średnia pensja absolwenta rok po ukończeniu studiów (względem średniej krajowej).
- Wskaźniki porównujące liczby studentów na I i II stopniu studiów, liczbę doktorantów oraz liczbę nauczycieli akademickich.
- Odsetek studentów, doktorantów i dydaktyków zagranicznych.
- Liczba doktorantów i studentów II stopnia zrekrutowanych z innych uczelni.
- Odsetek studentów korzystających z indywidualnych form kształcenia.
- Akredytowane kierunki studiów.
- Odsetek studentów zaangażowanych w działalność w samorządzie, kołach naukowych i organizacjach studenckich.
- Kierunki studiów i kursy prowadzone w języku angielskim.
- Sukcesy indywidualne i zespołowe studentów w konkursach krajowych i międzynarodowych, także w zawodach sportowych.

II. BADANIA
Ten obszar obejmuje szeroko rozumiane badania, czyli m.in. badania naukowe i przemysłowe, badania własne, współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, komercjalizację wiedzy i transfer technologii, przedsiębiorczość akademicką, kadrę i infrastrukturę badawczą czy obsługę grantów.
Cel
Badania naukowe na wysokim, światowym poziomie – prowadzone w kilku dziedzinach nauki, z istotnym udziałem młodej kadry oraz we współpracy z innymi wiodącymi ośrodkami, zwłaszcza zagranicznymi.
Badania realnie poprawiające świat – kreujące innowacyjne rozwiązania techniczne, ważne dla rozwoju nowoczesnego społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy.
Badania rozwiązujące kluczowe problemy – oferujące istotny i twórczy wkład w postęp tak newralgicznych dla kraju i świata obszarów, jak ochrona środowiska, przeciwdziałanie katastrofie klimatycznej, transformacja energetyki, rozwój sztucznej inteligencji, biologia molekularna, badania mózgu czy nowe materiały.
Badania na rzecz regionu – stanowiące realne wsparcie – badawcze i eksperckie – dla otoczenia gospodarczego i społecznego, zwłaszcza w regionie.
Diagnoza
Atuty
rozwiń
a) Liczna i kompetentna kadra badawcza
reprezentująca kilkanaście dyscyplin naukowych, ze znaczącym udziałem młodych badaczy z ambicjami, osiągnięciami i rozpoznawalnością w swoim obszarze badań, doświadczeniem w pozyskiwaniu środków i pracy w innych ośrodkach oraz kontaktami międzynarodowymi dającymi silną podstawę do nawiązania współpracy instytucjonalnej; wiedza, doświadczenie i kontakty elity profesorskiej – nieocenione przy budowaniu pozycji i atmosfery otwartej uczelni badawczej.
b) Bogata i nowoczesna infrastruktura
budynki, laboratoria, cenna i unikalna aparatura, centrum superkomputerowe, biblioteka cyfrowa.
c) Szeroka rozpiętość tematyczna
12 dyscyplin w 3 dziedzinach nauki, potencjał na co najmniej 2 kolejne dyscypliny w następnym cyklu ewaluacji: informatyka oraz inżynieria materiałowa (domykająca komplet dyscyplin w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych).
d) Prestiż wiodącej uczelni badawczej na arenie krajowej
nadszarpnięty konkursem na uczelnie badawcze, ale wciąż potwierdzany m.in. wynikami w różnych konkursach o granty czy nagrody; wysokie oceny w ostatniej ewaluacji (jeden wydział z kategorią A+, jeden wydział z kategorią B, pozostałe wydziały z kategorią A).
e) Powszechna świadomość konieczności zmiany
likwidacji przeszkód biurokratycznych i organizacyjnych utrudniających prowadzenie badań, wsparcia administracji, wprowadzenia mechanizmów projakościowych i budujących kapitał ludzki.
Słabości
rozwiń
a) Brak priorytetowych obszarów badawczych
zdefiniowanych w oparciu o wyzwania społeczne oraz misję politechniki (np. klimat, środowisko, energetyka, zdrowie); zbyt mało badań „high-risk/high-gain” – o wysokim potencjale na istotny, przełomowy rezultat – w postaci cytowanej publikacji, wdrożenia o istotnym wpływie społecznym.
b) Niedostateczne zachęty
(także finansowe) dla aktywnych młodych badaczy; niedostateczne mechanizmy ułatwiające nawiązywanie współpracy międzynarodowej, wnioskowanie o granty, zmianę tematyki badawczej, wyjazdy na staże; jednocześnie: ograniczona wolność młodej kadry – w obecnej strukturze, przy ogromnych uprawnieniach kierowników katedr i braku nadzoru na szczeblu pośrednim, bez analogii na innych uczelniach i precedensu na PWr.
c) Niewielki udział badaczy wykształconych w innych ośrodkach
zwłaszcza zagranicznych; niewiele prestiżowych nagród lub dużych grantów – zwłaszcza międzynarodowych (symboliczny brak choćby jednego grantu ERC); malejąca liczba profesorów tytularnych w niektórych dyscyplinach.
d) Niedostatecznie sprawna obsługa projektów
od aplikacji, przez realizację, po rozliczenie, nadmiernie absorbująca i zniechęcająca badaczy; słaba koordynacja między jednostkami TTiKW – obsługującymi transfer technologii i komercjalizację wiedzy (WCTT, ITT, CWINT, AIP); niewielkie wsparcie dla przedsiębiorczości akademickiej.
e) Niedostatek efektywnych partnerstw
instytucjonalnych, z innymi mocnymi ośrodkami badawczymi, zwłaszcza zagranicznymi, umożliwiających wzajemny dostęp do aparatury, wymianę młodej kadry i doktorantów, zachęcających do podejmowania wspólnych projektów; niewystarczające relacje z otoczeniem gospodarczym – np. zbyt mało umów badawczo-dydaktycznych z firmami high-tech w mieście oraz regionie; niedostateczna współpraca wewnętrzna – pomiędzy pracownikami, zespołami, katedrami, wydziałami, dyscyplinami – nie wykorzystująca potencjału tak dużej i różnorodnej uczelni.
Szanse
rozwiń
a) Korzystna lokalizacja
atrakcyjność ekonomiczna i kulturalna Wrocławia przyciąga młodych badaczy – absolwentów naszej i innych polskich uczelni, młodych naukowców powracających do Polski ze staży zagranicznych i naukowców-obcokrajowców; dla współpracy z gospodarką istotny jest duży potencjał firm high-tech w mieście i regionie.
b) Rosnące ambicje oraz aspiracje kadry badawczej
m.in. dzięki systemom grantowym, kontaktom międzynarodowym, atrakcyjności konkurencyjnej kariery poza uczelnią, które warto wspierać uruchamiając mechanizmy projakościowe, sprawdzone w innych świetnych ośrodkach, nie generujące niszczącej konkurencji wewnętrznej.
c) Powstawanie programów krajowych (np. NCN, NAWA, FNP) finansujących wymianę akademicką
które można wykorzystać dla wspierania karier młodych badaczy PWr oraz pozyskiwania dla Uczelni zmotywowanych i kompetentnych badaczy z innych ośrodków krajowych i zagranicznych.
d) Korzystna atmosfera w Polsce oraz Europie dla partnerstw strategicznych
z innymi uczelniami i ośrodkami badawczymi; gotowość wrocławskiego i dolnośląskiego otoczenia gospodarczego do nawiązania bardziej efektywnych relacji z uczelniami, w szczególności z PWr.
e) Liczna społeczność absolwentów
zajmujących wpływowe pozycje w regionalnej i krajowej gospodarce, których warto złączyć z Alma Mater np. poprzez rozwój oferty i działalności Stowarzyszenia Absolwentów.
Zagrożenia
rozwiń
a) Groźba utraty uprawnień
do nadawania stopni w niektórych dyscyplinach, wskutek bezpośredniego powiązania uprawnień z kategorią naukową, przyznawaną na podstawie porównania z innymi uczelniami; utrata któregokolwiek z uprawnień miałaby silnie negatywne konsekwencje dla badań i rozwoju kadry w tej dyscyplinie.
b) Punktowy system oceny uczelni przez MNiSW
do nadawania stopni w niektórych dyscyplinach, wskutek bezpośredniego powiązania uprawnień z kategorią naukową, przyznawaną na podstawie porównania z innymi uczelniami; utrata któregokolwiek z uprawnień miałaby silnie negatywne konsekwencje dla badań i rozwoju kadry w tej dyscyplinie.
c) Obniżenie subwencji i innych przychodów Uczelni
związane ze spodziewaną recesją wywołaną pandemią i być może (zależnie od polityki MNiSW) pogłębione brakiem statusu Uczelni Badawczej, mogące utrudnić program wspierania karier młodych naukowców i umiędzynarodowienia badań.
Działania
rozwiń
a) Zdefiniowanie polityki naukowej
wybór i okresowy przegląd priorytetowych obszarów badawczych – przy udziale zarówno młodych jak i doświadczonych naukowców, na podstawie nie tylko dotychczasowych sukcesów, ale także misji PWr oraz ewoluujących oczekiwań otoczenia społeczno-gospodarczego; integracja polityki naukowej PWr z międzynarodowymi programami cywilizacyjnymi, np. Green New Deal.
b) Wprowadzenie programu wspierania karier młodych naukowców
opartego na przejrzystym systemie awansowania i wynagradzania, elastycznym obciążaniu dydaktyką, poszerzeniu dostępu do aparatury, pomocy w występowaniu o granty, ułatwieniach w wyjazdach zagranicznych i stażach przemysłowych, zapewnieniu atrakcyjnych szkoleń; zatrudnianie młodych aktywnych doktorów na stanowisku adiunkta; wprowadzenie zmiennego składnika wynagrodzenia dla aktywnych naukowców przed habilitacją, obejmującego znaczną część młodej kadry i ustalanego corocznie, prosto i przejrzyście; zaangażowanie młodej kadry do współdecydowania o decyzjach strategicznych – np. do doprecyzowania niniejszego programu wspierania ich karier.
c) Wprowadzenie przejrzystego programu wspierania najbardziej aktywnych i twórczych badaczy (szanując odmienną specyfikę twórczości w różnych obszarach)
znaczne zniżki dydaktyczne, priorytetowy dostęp do parkingu i innych udogodnień, atrakcyjne wynagrodzenie; wprowadzenie mechanizmów aktywnego pozyskiwania takich badaczy z innych ośrodków – m.in. osobisty udział Rektora w negocjacjach z badaczami o wyjątkowej pozycji międzynarodowej i dużym znaczeniu dla potencjału PWr; stwarzanie warunków do powstawania szkół naukowych.
d) Wspieranie ryzykownych lecz ambitnych projektów badawczych (high-risk/high-gain) oraz nowych dyscyplin i kierunków badań
zwłaszcza otwierających nowe perspektywy współpracy z przemysłem, np. poprzez wdrożenia; wspieranie organizacji centrów badań interdyscyplinarnych, przede wszystkim w obszarach o kluczowym znaczeniu społecznym.
e) Rozwój CWINT w stronę badań prognostycznych
w nauce, technice i edukacji; zapewnienie kierownikom jednostek bieżącej informacji na temat trendów i badań na PWr oraz w innych uczelniach w kraju i na świecie.
f) Stworzenie systemu udostępniania aparatury badawczej
przy zabezpieczeniu obsługi technicznej i rekompensacie kosztów użytkowania; odtworzenie giełdy aparatury i stanowiska głównego inżyniera ds. aparatury; uwolnienie części pomieszczeń na cele badawcze.
g) Nawiązanie efektywnych partnerstw strategicznych
z poziomu Uczelni z wybranymi uczelniami i firmami z Wrocławia, Polski i zagranicy (zwłaszcza w krajach sąsiednich) w celu wzajemnego udostępnienia informacji i infrastruktury, ułatwienia staży, wizyt, wspólnych przedsięwzięć badawczych i wnioskowania o wspólne projekty.
h) Standaryzacja i poprawa obsługi konferencji, staży, wizyt itp.
obejmująca dostęp do internetu, parkingu, biblioteki i zasobów cyfrowych (np. przy użyciu elektronicznej karty gościa).
i) Koordynacja systemu obsługi TTiKW (transferu technologii i komercjalizacji wiedzy)
widzianego z zewnątrz, z perspektywy biznesu oraz wewnątrz, przez studentów, doktorantów i pracowników, jako spójna całość.
j) Wsparcie dla przedsiębiorczości akademickiej
konsolidacja i wzmocnienie kadry Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości (AIP), zapewnienie start-up’om przestrzeni biurowej i konferencyjnej a także obsługi księgowej i prawnej; wsparcie eksperckie i szkolenia przygotowujące do prowadzenia firm technologicznych czy działalności biznesowej (elementy zarządzania, prawa, rachunkowości, marketingu).
k) Odbudowa struktury jednostek administracji związanej z badaniami
m.in. odtworzenie Działu Badań Naukowych – w celu profesjonalizacji bieżącego zarządzania i odciążenia od niego Prorektora ds. Nauki, który większym stopniu skoncentruje się na działaniach strategicznych i koncepcyjnych.
l) Poprawa funkcjonowania działów administracji wspierających badania
poszukiwanie uproszczeń i nowych rozwiązań ułatwiających i usprawniających pracę – np. gniazdowa obsługa projektów, identyfikacja i optymalizacja ważnych procesów, eliminacja zbędnej biurokracji, cyfryzacja, ustabilizowanie sytuacji i uspokojenie atmosfery, przejrzysty system wynagrodzeń, awansów, premii i nagród.
- Status Uczelni Badawczej w kolejnej edycji konkursu Inicjatywa Doskonałości.
- Potwierdzona rankingami pozycja lidera wśród polskich uczelni technicznych oraz pozycja w pierwszej trójce polskich uczelni; awans w rankingach międzynarodowych.
- Osiągnięcia naukowe i techniczne o dużym znaczeniu dla nauki lub gospodarki, zwłaszcza powstałe z udziałem młodej kadry, doktorantów i studentów.
- Dobrze opublikowane prace (artykuły w wiodących czasopismach, książki w wiodących wydawnictwach) o wysokiej liczbie cytowań.
- Zaproszone i plenarne wykłady na ważnych konferencjach, w tym międzynarodowych.
- Granty krajowe i międzynarodowe, ważne projekty techniczne.
- Patenty i wdrożenia, krajowe i zagraniczne.
- Wzrost standardowych parametrów naukometrycznych.

III. ORGANIZACJA
Ten obszar obejmuje szeroko rozumianą organizację uczelni, czyli m.in.: strukturę organizacyjną, dystrybucję środków, system wynagradzania, politykę kadrową, administrację, obsługę procesów i rozwój kadry.
Cel
Efektywny system zarządzania – przejrzysty, trwały i akceptowany przez społeczność akademicką, stanowiący fundament budowania wspólnoty oraz konsekwentnego rozwoju, obejmujący: strukturę organizacyjną i reguły dystrybucji środków szanujące różnorodność Uczelni, regulamin wynagradzania i politykę kadrową.
Silna kadra naukowa i dydaktyczna – reprezentująca szeroki wachlarz dyscyplin (w tym: komplet dyscyplin w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych), w części pochodząca z innych ośrodków, także zagranicznych, obejmująca znaczącą liczbę badaczy rozpoznawalnych w skali międzynarodowej, w tym zarówno młodych i aktywnych badaczy jak i doświadczonych profesorów o poważnych osiągnięciach.
Sprawna administracja – kompetentna, dobrze zorganizowana, efektywnie obsługująca wszystkie złożone procesy niezbędne dla skutecznego funkcjonowania Uczelni.
Cyfryzacja – usprawniająca obieg dokumentów, procedowanie spraw oraz przepływ, analizę i udostępnianie informacji.
Diagnoza
Atuty
rozwiń
a) Liczne grono doświadczonych nauczycieli akademickich, w szczególności profesorów
reprezentujących różne dyscypliny naukowe, posiadających autorytet, świetnie znających PWr oraz polski system nauki i edukacji, silnie związanych z Uczelnią.
b) Liczna i kompetentna kadra administracyjna
w dużej części dobrze znająca specyfikę Uczelni i/lub posiadająca doświadczenie w pracy poza PWr.
c) Silnie zakorzeniona tradycja akademicka, poczucie misji oraz kultura doskonałości
wywodzące się jeszcze z przedwojennego Lwowa.
d) Pozytywny wizerunek Uczelni
oraz jej poszczególnych wydziałów i filii, rozpoznawalnych w skali regionalnej i globalnej wśród kandydatów na studia, absolwentów, pracodawców, w krajowym i międzynarodowym środowisku akademickim i otoczeniu społeczno-gospodarczym; liczne i różnorodne relacje z instytucjami i firmami miasta oraz regionu.
e) Dobre warunki zatrudnienia i rekrutacji naukowców
potwierdzone wyróżnieniem przez Komisję Europejską znakiem „HR Excellence in Research”.
Słabości
rozwiń
a) Brak strategii
jasnej, ambitnej i dalekosiężnej, z którą identyfikuje się społeczność Uczelni; słaba komunikacja pionowa kluczowych decyzji i brak ich uzasadnienia w oparciu o wartości, cele strategiczne, zmiany w otoczeniu, problemy wewnętrzne lub zagrożenia.
b) Nieefektywna struktura organizacyjna oraz system dystrybucji środków
niedostatecznie wspierający gospodarność i doskonałość; także frustracja i zmęczenie społeczności ostatnimi zmianami i sposobem ich przeprowadzania; niedostatecznie przejrzysty system rozwoju kadry – zatrudniania, awansowania, wynagradzania, premiowania i wyróżniania (zwłaszcza kadry administracyjnej).
c) Ograniczenie mechanizmów demokratycznych oraz roli ciał kolegialnych
niezgodne z tradycją akademicką i nieakceptowane w społeczności Uczelni.
d) Brak programu rozwoju kompetencji zarządczych i przywódczych kadry kierowniczej
oraz niewielki udział młodej kadry w zarządzaniu Uczelnią i definiowaniu strategicznych kierunków działań.
e) Słaba komunikacja pozioma
między jednostkami administracji centralnej oraz między jednostkami centralnymi i wydziałowymi; brak efektywnego (cyfrowego) systemu gromadzenia, przekazywania i dostępu do informacji.
Szanse
rozwiń
a) Zagwarantowana Ustawą 2.0 swoboda organizacji wewnętrznej
doświadczenia innych wiodących polskich uczelni w łączeniu tradycji akademickiej z potrzebą nowoczesności.
b) Rada Uczelni
jako wsparcie w tworzeniu nowoczesnej strategii, inna perspektywa widzenia zadań zewnętrznych, instrument kontaktu Uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
c) Kryzys związany z pandemią
jako szokowy test organizacji Uczelni i impuls do innowacyjnych rozwiązań upraszczających jej funkcjonowanie (zdalna forma nauczania, spotkań, głosowań, oraz pracy; ułatwienie niektórych procedur) i otwierających drogę do dalszych usprawnień, m.in. w oparciu o cyfryzację.
d) Wzrost społecznej świadomości konsekwencji kluczowych decyzji oraz zaniechań
spowodowany porażką w konkursie Uczelnia Badawcza i kryzysem wywołanym pandemią.
e) Postępująca globalizacja
wymuszająca umiędzynarodowienie Uczelni oraz jej otwarcie na świat; programy krajowe i europejskie finansujące takie działania.
Zagrożenia
rozwiń
a) Problem z zatrzymaniem i pozyskiwaniem młodej twórczej kadry
odejścia młodych doktorów i nieskuteczna rekrutacja młodych magistrów do szkoły doktorskiej wskutek nieuzyskania statusu Uczelni Badawczej, obniżającego atrakcyjność kariery na PWr w porównaniu do innych ścieżek kariery, np. pracy na wyżej notowanych polskich politechnikach.
b) Nasilająca się konkurencja między uczelniami
stymulowana przez MNiSW, o środki, badaczy i doktorantów – w niefortunnym dla Uczelni czasie (nieefektywna struktura, brak statusu Uczelni Badawczej).
c) Niepewność sytuacji zewnętrznej
m.in. pod względem poziomu finansowania badań, w kraju, Unii Europejskiej i na świecie.
Działania
rozwiń
a) Naprawa struktury Uczelni
poprzedzona rzetelną informacją, prezentacją wizji i dyskusją na forum społeczności Uczelni, uwzględniająca: doświadczenia PWr i innych polskich uczelni w warunkach Ustawy 2.0, destabilizację i zmęczenie niedawną reorganizacją PWr, nadchodzącą ewaluację dyscyplin, tradycję PWr i efektywność zarządzania – w kierunku struktury trójstopniowej z silną pozycją wydziałów, przy sprecyzowaniu miejsca rad dyscyplin oraz ustabilizowaniu roli katedr.
b) Przywrócenie mechanizmów demokratycznych oraz roli ciał kolegialnych
m.in. przywrócenie głosowań indykacyjnych wskazujących kandydatów na rektora (na przyszłe wybory) i dziekana (na kadencję 2020-2024), przywrócenie rad wydziałów oraz kolegium rektorsko-dziekańskiego.
c) Stworzenie przejrzystego oraz motywującego systemu wynagradzania
akceptowanego przez społeczność Uczelni; transparentna i konsekwentna polityka kadrowa – zarówno dla kadry badawczo-dydaktycznej jak i administracji.
d) Sformułowanie ambitnej i dalekosiężnej Strategii Uczelni
przystającej do wyzwań współczesnego świata, przy udziale całej społeczności; opieranie na tej strategii przyszłych kluczowych decyzji i rozwiązań.
e) Programy rozwoju kompetencji dla różnych grup pracowników
kierowników jednostek i projektów, administracji, pracowników dziekanatów, młodych badaczy i dydaktyków – obejmujące certyfikaty, kursy, szkolenia, tutoring, doradztwo i inne.
f) Przyspieszenie cyfryzacji
efektywne gospodarowanie informacją, uproszczenie procedur biurokratycznych, powrót do zarządzania procesowego przy identyfikacji procesów kluczowych dla misji PWr – np. rozwoju karier młodych naukowców, obsługi projektów, transferu technologii.
g) Stałe i profesjonalne badanie opinii w uczelni
bieżąca analiza aspiracji oraz oczekiwań, badanie satysfakcji pracowników, studentów, doktorantów oraz partnerów; ujawnianie problemów oraz nieoczywistych zjawisk i interakcji (także pozytywnych); monitoring efektywności istniejących rozwiązań i poszukiwanie rozwiązań innowacyjnych; budowanie kapitału społecznego przez angażowanie całej wspólnoty w kreowanie rozwiązań dla Uczelni.
h) Sformułowanie i uruchomienie projektu Zrównoważonej Uczelni
współtworzonego przez studentów, inicjującego i wspierającego szereg działań związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem katastrofie klimatycznej na różnych płaszczyznach: kształcenie – rozwój atrakcyjnej oferty kierunkowej, kursy wybieralne dla wszystkich; badania – utworzenie centrum interdyscyplinarnego spinającego eko-aktywność obecną obecnie na niemal każdym wydziale; edukacja społeczna – instalacje demonstracyjne, konferencje (także zdalne), wykłady, debaty, panele eksperckie; wspieranie otoczenia – miasta i regionu, firm i uczelni – w sferze naukowej, edukacyjnej, biznesowej i społecznej; „zielenienie” Uczelni – poczynając od symbolicznej redukcji zużycia plastików na kampusie do rozwoju energooszczędnej infrastruktury uczelni i projektu pilotażowego „urban mining” – z ambicją wiodącego ośrodka intelektualnego w tej strategicznej tematyce.
- Akceptacja społeczności Uczelni dla strategii, struktury organizacyjnej, systemu dystrybucji środków, systemu wynagradzania i polityki kadrowej.
- Rozwój kapitału społecznego dzięki przecinaniu się struktur (wydziały, dyscypliny, centra, projekty) i konsekwentnym działaniom budującym wspólnotę (przejrzystość, komunikacja, współrządzenie partycypacyjne).
- Wysoki poziom kompetencji pracowników, odpowiednio do pełnionych funkcji, zajmowanych stanowisk i wyznaczonych zadań.
- Udział różnych grup (ze względu na wiek, płeć, obszar kształcenia lub badań, stanowisko lub rolę pełnioną na uczelni) w kreowaniu rozwiązań i podejmowaniu decyzji.
- Kadra o silnej międzynarodowej pozycji naukowej, zwłaszcza młoda.
- Kadra pochodząca z innych ośrodków (np. z doktoratami z innych uczelni), zwłaszcza z zagranicy; kadra z doświadczeniem z innych ośrodków, zwłaszcza zagranicznych.
- Przedstawiciele Uczelni w ciałach prestiżowych (np. PAN, PAU, towarzystwa międzynarodowe) i sprawczych (np. RGSW, RDN, PKA).
- Wymierne sukcesy studentów, doktorantów i zwłaszcza młodej kadry.
- Redukcja kosztów operacyjnych i wzrost nakładów na kapitał ludzki.
- Mierzalna energooszczędność i ograniczenie zanieczyszczenia środowiska.
Politechnika Wrocławska 2020
Szacunek – Otwartość – Rozwój

