Arkadiusz Wójs
Zarys programu
I. STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ADMINISTRACJA
rozwiń
1. Pilna korekta obecnej struktury organizacyjnej w celu:
a. jednoznacznego zdefiniowania relacji między katedrami, wydziałami i dyscyplinami;
b. przywrócenia mechanizmów projakościowych przy uszanowaniu różnorodności dyscyplin;
c. usprawnienia gospodarki finansowej;
m.in. poprzez uregulowanie statusu finansowo-administracyjnego katedr oraz wprowadzenie przejrzystego algorytmu dystrybucji środków do katedr poprzez wydziały i dyscypliny.
Ponadto, dopuszczenie profesorów uczelni do kierowania katedrami.
2. Przygotowanie oraz dyskusja na forum Uczelni rozwiązania docelowego przywracającego trójstopniową strukturę organizacyjną przy zachowaniu finansowej i infrastrukturalnej autonomii katedr.
Dojście do tego trwałego i powszechnie akceptowanego rozwiązania musi nastąpić w poszanowaniu wartości akademickich, czyli w spokojnym oraz otwartym dialogu, po przedstawieniu społeczności Uczelni stosownych informacji i analiz, a także po przedstawieniu związku proponowanych rozwiązań z wizją i misją Uczelni, czyli wartościami, celami i zagrożeniami.
W szczególności, model docelowy powinien szanować 75-letnią tradycję Politechniki, wspierać wolność akademicką, a także sprzyjać podejmowaniu dużych przedsięwzięć badawczych, także we współpracy z gospodarką.
3. Przywrócenie roli ciał kolegialnych oraz procedur demokratycznych
między innymi poprzez:
a. zwiększenie roli w szczególności Senatu i jego komisji, w tak istotnych sprawach jak: podział środków finansowych, konkursy, awanse, itp.;
b. przywrócenie Kolegium Rektorsko-Dziekańskiego, z włączeniem w jego strukturę przewodniczących rad dyscyplin;
c. wybieralność (w formule zgodnej z Ustawą 2.0) dziekanów oraz przewodniczących rad dyscyplin;
d. dokładnie określoną procedurę opiniowania i powoływania kierowników katedr;
e. sprecyzowanie zadań rad dyscyplin, komisji ds. stopni naukowych oraz rad konsultacyjnych wydziałów.
4. Rezygnacja z planu centralizacji administracji.
5. Uproszczenie procedur biurokratycznych, np. obiegu dokumentacji.
6. Zapewnienie efektywności biura prawnego
a. sprawne podpisywanie umów z otoczeniem biznesowym;
b. reprezentacja interesów twórców i Uczelni w kontaktach z przemysłem; zagwarantowanie wynagrodzeń z tytułu praw autorskich;
c. profesjonalne wsparcie prawne w negocjacjach z biznesem przy opracowywaniu innowacji przez zespoły z Uczelni.
7. Poprawa efektywności pracy administracji
między innymi przez:
a. usprawnienie obsługi prawno-finansowej projektów badawczych i współpracy z przemysłem – m.in. obsługa gniazdowa, związek oceny pracownika obsługi z sukcesem obsługiwanego projektu;
b. efektywne połączenie obsługi realizowanej przez dedykowane komórki, w administracji centralnej, oraz dedykowane osoby w jednostkach organizacyjnych;
c. na szczeblu centralnym: precyzyjne zdefiniowanie procesów; przejrzysty i opublikowany system procedowania spraw; standaryzacja podpisywanych umów;
d. opracowanie schematów i standaryzacja czynności powtarzalnych (np. podpisywanie typowych umów o współpracy, a także obsługa wizyt gości, konferencji, itp.);
e. racjonalna i proaktywna ocena ryzyka przy uruchamianiu projektów i zawieraniu umów o współpracy;
f. szybka i bezpieczna sieć WiFi na kampusie i w domach studenckich.
8. Poprawa relacji między administracją centralną i wydziałową
a. podział zadań w zakresie bieżącej obsługi procesu dydaktycznego i prowadzenia badań naukowych;
b. koordynacja działań pomiędzy wydziałami, filiami i studiami;
c. pozyskiwanie informacji i prowadzenie analiz strategicznych na poziomie uczelni na potrzeby jednostek decyzyjnych (wydziałów, dyscyplin, katedr, zespołów); odtworzenie jednostki analityczno-prognostycznej w obszarze badawczym.
II. ZADANIA UCZELNI
BADANIA NAUKOWE
rozwiń
1. Działania na rzecz rozwoju badań naukowych i uzyskania statusu Uczelni Badawczej
między innymi poprzez:
a. poszanowanie wolności badań i dbanie o atmosferę akademicką;
b. realną politykę naukową Uczelni;
c. wspieranie współpracy (zwłaszcza międzynarodowej) przez umowy zawierane także z poziomu Uczelni i mechanizmy motywacyjne;
d. stwarzanie warunków i pomoc przy kreowaniu nowych dyscyplin; dbałość o mocną reprezentację tradycyjnych nauk technicznych, a jednocześnie sprzyjanie poszerzaniu palety dyscyplin zgodnie z aspiracjami kadry i przydatnością dla gospodarki oraz do podejmowania dużych przedsięwzięć interdyscyplinarnych;
e. wspieranie otwierania nowych obszarów badawczych;
f. promowanie interdyscyplinarności poprzez wspieranie organizacji centrów badawczych;
g. zapewnienie kierownikom jednostek stałego dostępu do informacji naukometrycznej;
h. premie w postaci nagrody finansowej za publikacje w czasopismach wiodących w danej dyscyplinie;
i. zabezpieczenie środków na publikacje w wiodących czasopismach Open Access;
j. wyodrębnienie funduszu na staże oraz wizyty naukowe uznanych badaczy, zwłaszcza z zagranicy;
k. usprawnienie obsługi, pozyskiwania i realizacji projektów;
l. finansowanie badań i badaczy, a nie infrastruktury; podział środków na badania uwzględniający celowość, istnienie różnych dyscyplin oraz jakość rezultatów;
m. przywrócenie mechanizmów poprawy efektywności użytkowania powierzchni, w szczególności powierzchni badawczej;
n. działania zmierzające do poprawy efektywności wykorzystania unikalnej i cennej aparatury przez jej wzajemne udostępnianie;
o. celowa gospodarka pensum dydaktycznym; elastyczny podział zadań dydaktycznych i badawczych pomiędzy pracowników.
DYDAKTYKA
2. Działania na rzecz poprawy jakości i skuteczności studiowania w celu stworzenia absolwentom przewagi na rynku pracy i perspektyw trwałego rozwoju zawodowego
a. stała współpraca i komunikacja z Samorządem Studenckim;
b. identyfikacja przeszkód w kończeniu studiów i stosowna alokacja zasobów; tutoring, dodatkowe kursy, zmniejszenie liczebności grup, poprawa efektywności form kształcenia, itp.;
c. bieżąca aktualizacja oferty programowej pod kątem rynku pracy; konsultacje z Radą Społeczną dotyczące umiejętności/wiedzy, którą powinien posiąść absolwent gotowy do pracy w danym obszarze;
d. zwiększanie udziału zajęć praktycznych i projektów realizowanych w grupach, zajęć prowadzonych poza Uczelnią (np. w firmach) lub przez ekspertów spoza Uczelni, itp.;
e. stopniowe rozszerzanie oferty zajęć w języku angielskim;
f. wprowadzanie zajęć z kadrą z innych uczelni, także zagranicznych, zajęcia w uczelniach partnerskich, studenckie konferencje międzynarodowe, itp.;
g. wykorzystanie e-learningu;
h. nauczanie przez badania: wspieranie udziału studentów, od wczesnych lat studiów, w realizacji projektów badawczych i publikowaniu;
i. wzbogacanie oferty kursów wybieralnych, w tym realizowanych centralnie, uzupełniających kursy kierunkowe o kompetencje miękkie i trans-kierunkowe;
j. certyfikowanie zdobytych kompetencji;
k. zróżnicowania treści i form kształcenia między I i II stopniem studiów, stosownie do aspiracji i planów kariery absolwentów;
l. wspieranie działalności samorządowej i aktywności studenckiej, a także szkoleń, staży, praktyk itp. – jako elementów dobrowolnych lecz istotnie uzupełniających kształcenie kierunkowe i praktyczne;
m. indywidualne traktowanie szczególnie uzdolnionych studentów i doktorantów, ich aspiracji i wybitnych osiągnięć (indywidualny tok studiów, opieka tutorska, elastyczność).
3. Współpraca ze szkołami średnimi miasta i regionu; udział w kształceniu, konkursy, promocja własnych studiów inżynierskich; Akademia Młodych Odkrywców, Studium Talent.
WSPÓŁPRACA Z GOSPODARKĄ
4. Działania na rzecz wzmocnienia współpracy z przemysłem (zwłaszcza długoterminowej)
między innymi poprzez:
a. wsparcie organizacyjno-finansowe organizacji akredytowanych laboratoriów specjalistycznych;
b. utworzenie parku technologicznego wyposażonego w uniwersalne instalacje ułamkowo-techniczne;
c. kształcenie praktyczne, powiązane z umowami offsetowymi, oraz realizowane wspólnie z przemysłem prace dyplomowe, staże średnio-terminowe, szkolenia, itp.;
d. doktoraty wdrożeniowe;
e. udrożnienie procedur oraz poprawa obsługi prawno-finansowej projektów realizowanych wspólnie z partnerami przemysłowymi;
f. wsparcie dla pracowników podejmujących współpracę, m.in. zniżki pensum dydaktycznego, nagrody, inne działania motywacyjne;
g. utworzenie dla zainteresowanych nauczycieli akademickich systemu staży w przemyśle;
h. zachęcanie naukowców do regularnych kontaktów z działami badawczo-rozwojowymi firm poprzez akredytację specjalnej jednostki ds. współpracy z przemysłem;
i. dążenie do minimalizacji narzutu, czyli do bezpośredniego premiowania aktywności, przy jednoczesnym zwiększaniu przychodów (wolumenu);
j. zachęta do udziału w targach, publikowania w czasopismach branżowych i innych form komunikacji z przemysłem;
k. kontynuacja zawierania ramowych umów o współpracy z dużymi firmami na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie w zakresie dydaktyki oraz prac badawczo-rozwojowych.
5. Rozwój obszaru transferu technologii i komercjalizacji wiedzy (TTiKW) jako kluczowego elementu działalności Politechniki
poprzez takie aktywności, jak:
a. koordynacja działań jednostek odpowiedzialnych za TTiKW (WCTT, ITT, CWINT, AIP); widziana z zewnątrz (z perspektywy biznesu) oraz wewnątrz (przez studentów, doktorantów, pracowników) jako jedna całość;
b. zebranie procedur regulujących system TTiKW w jednym miejscu łatwo dostępnym dla zewnętrznych partnerów; realizacja zleceń zgodnie z tymi procedurami i określonymi terminami;
c. wyłączenie dokumentów TTiKW ze standardowego obiegu umów w Uczelni; audyt i korekta obecnych rozwiązań pod względem efektywności i komfortu pracy naukowców; uproszczenie biurokracji i zdefiniowanie struktury organizacyjnej z dedykowanymi pracownikami w celu zapewnienia szybkości działań;
d. zapewnienie kompleksowego wsparcia eksperckiego dla badaczy zainteresowanych komercjalizacją wyników (spin-off, spin-out);
e. kształcenie wszystkich zainteresowanych studentów i doktorantów w obszarach innowacyjnej przedsiębiorczości, zarządzania, transferu technologii, elementach prawa, rachunkowości oraz marketingu;
f. organizacja szkoleń i praktyk; wspieranie modelu kariery badacza współpracującego z biznesem;
g. integracja przedsiębiorczości akademickiej z procesem kształcenia;
h. współpraca z instytucjami otoczenia biznesu: parkami naukowo-technologicznymi, specjalnymi strefami ekonomicznymi, fundacjami wspierającymi przedsiębiorców, bankami, agencjami rozwoju regionalnego, itp.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
6. Działania na rzecz zwiększania współpracy międzynarodowej, m.in. przez zawarcie umów o współpracy zarówno w obszarze dydaktyki jak i badań naukowych z wybranymi uczelniami europejskimi o podobnym profilu, a następnie skuteczną ich realizację; wymiana kadry dydaktycznej, staże, wzajemny dostęp do laboratoriów, wspólne granty badawcze, łączone studia i doktoraty.
7. Działania sprzyjające goszczeniu badaczy zagranicznych – stypendia Fulbrighta, Humboldta itp.; postdoktorantury, sabbaticale, projekty międzynarodowe; m.in. przez zapewnienie dedykowanej bazy hotelowej.
8. Aktywna rekrutacja studentów zagranicznych, równolegle z kontynuacją rozwoju oferty dydaktycznej w języku angielskim.
III. STUDENCI I DOKTORANCI
rozwiń
1. Działania na rzecz atrakcyjności studiowania
a. kontynuacja stopniowej poprawy komfortu domów studenckich;
b. ułatwienia, w miarę możliwości, dla studentów podejmujących zatrudnienie podczas studiów;
c. poszerzanie dostępu do obiektów sportowych – własnych oraz w ramach umów zewnętrznych;
d. wspieranie i promocja sportu studenckiego;
e. preferencyjny dostęp do oferty kulturalnej Wrocławia – np. przez umowy z NFM, Operą, muzeami, itp.;
f. budżet obywatelski dla studentów;
g. zachęcanie studentów do aktywności budującej umiejętności przywódcze oraz pracę w zespole, zwłaszcza interdyscyplinarnym;
h. wspieranie wszelkich inicjatyw studenckich, działalności samorządowej, aktywności sportowej oraz hobbystycznej, itp.;
i. dążenie do zwiększania nakładu środków na aktywność studencką;
j. utrzymanie i wspieranie kół strategicznych;
k. poszukiwanie rozwiązania problemu braku miejsc parkingowych w ciągu tygodnia (np. opcja park & ride; rozważenie możliwości wybudowania dużego parkingu wielopoziomowego);
l. udostępnienie studentom istniejących parkingów w weekendy;
m. poszerzenie działalności Strefy Kultury Studenckiej jako forum dużych imprez (spotkań, koncertów, itp.); uproszczenie procedur przy ich organizacji, np. przez ajencję;
n. otwarcie części klubowej Strefy Kultury Studenckiej do późnego wieczora – minimum do zakończenia zajęć dydaktycznych;
o. organizacja większej liczby atrakcyjnych imprez na Bulwarze Politechniki, także przez samych studentów;
p. rozwój gastronomii i usług na kampusie i przy domach studenckich.
2. Działania adresowane do doktorantów
a. związanie Szkoły Doktorskiej z badaniami przez podporządkowanie jej prorektorowi ds. nauki oraz koordynacja działań z dyscyplinami naukowymi;
b. zdefiniowanie różnych ścieżek kariery dla przyszłych doktorów – kariera akademicka na uczelni oraz kariera poza uczelnią, np. w przemyśle;
c. zrównoważenie komplementarnych elementów kształcenia:
i. wykłady kursowe z danej dyscypliny na poziomie ponad-magisterskim;
ii. staże w ośrodkach badawczych, zwłaszcza zagranicznych lub przemysłowych, udział w szkołach i konferencjach;
iii. badania naukowe lub wdrożeniowe, praca w projektach;
iv. praktyka dydaktyczna;
v. zdobywanie kompetencji uzupełniających/miękkich (zarzdzanie, psychologia, języki, itp.);
stosownie do wybranej ścieżki kariery naukowej lub przemysłowej;
d. zachęta i ułatwienia dla doktorantów do pracy w projektach badawczych lub współpracy z przemysłem; dostęp do aparatury;
e. zaangażowanie najlepszych badaczy, także gości z zagranicy, do wykładania w szkole doktorskiej.
Powyższe elementy dotyczą także osób realizujących studia doktoranckie na wydziałach lub „z zewnątrz”.
3. Integracja studentów i doktorantów z niepełnosprawnością.
IV. PRACOWNICY
1. Dążenie do poprawy proporcji liczby nauczycieli do nienauczycieli przez pozyskiwanie nowych nauczycieli akademickich.
2. Przeciwdziałanie zmniejszaniu liczebności kadry akademickiej (spowodowanej odejściami profesorów na emeryturę i trudnościami w zatrzymaniu młodych doktorów) oraz niekorzystnemu przechyłowi Uczelni w stronę nauk podstawowych.
3. Przesunięcie inwestycji w stronę kapitału ludzkiego; ograniczenie inwestycji budowlanych do dokończenia już rozpoczętych; inne duże inwestycje w infrastrukturę wyłącznie ze środków zewnętrznych; wyjątek: remonty domów studenckich i -być może- parking.
4. Integracja pracowników z niepełnosprawnością.
NAUCZYCIELE AKADEMICCY - PRACOWNICY BADAWCZO-DYDAKTYCZNI I BADAWCZY
rozwiń
5. Działania motywujące oraz ułatwienia dla młodych naukowców
a. jasny system motywacyjny obejmujący nagrody i awanse;
b. projakościowy ruchomy składnik wynagrodzenia (przejrzysty algorytm, uwzględniający specyfikę każdej dyscypliny);
c. celowa i projakościowa gospodarka pensum dydaktycznym;
d. zachęty i ułatwienia do odbywania staży w przedsiębiorstwach lub innych niż Politechnika ośrodkach badawczych, zwłaszcza zagranicznych, i nawiązywaniu współpracy z przemysłem;
e. zachęty i pomoc w przygotowaniu wniosków i zdobywaniu grantów badawczych;
f. pomoc w publikowaniu wyników – doradztwo, korekta językowa, standardowa obróbka graficzna, itp.
6. Działania adresowane do doświadczonych naukowców
a. stopniowe zmniejszanie wymiaru rutynowych obowiązków dydaktycznych na rzecz działalności wymagającej wyższych kompetencji lub statusu, a zatem zarezerwowanej dla doświadczonej kadry;
b. pomoc w prowadzeniu dużych wykładów, m.in. w przygotowaniu demonstracji, innych materiałów i przeprowadzaniu egzaminów;
c. angażowanie w kreowanie rozwiązań oraz planowanie działań o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania Uczelni;
d. wspieranie urlopów naukowych (sabbatical);
e. pomysł, do dyskusji na forum Uczelni, zaadaptowania pomysłów wzorowanych na anglosaskich Distinguished Professorships i Chairs of Excellence lub francuskim professeur de classe exceptionnelle.
7. Otwarcie na kadrę z innych ośrodków, także z zagranicy
a. działania w celu pozyskiwania nowych pracowników etatowych lub badaczy w projektach, a także zwiększania liczby stypendystów i gości – stażystów, młodych doktorów, profesorów wizytujących;
b. zdecydowane wsparcie jednostek – finansowe, organizacyjne, oraz reprezentacyjne, w przyciąganiu zdolnych młodych badaczy i/lub potencjalnych liderów badań, zwłaszcza w obszarach, w których wzmocnienie kadry jest celowe/krytyczne lub w celu wykreowania nowych obszarów badawczych.
NAUCZYCIELE AKADEMICCY - PRACOWNICY DYDAKTYCZNI
8. Działania motywujące i rozwojowe: nagrody, awanse, szkolenia.
9. Zdefiniowanie roli oraz ścieżki awansu dla pracowników dydaktycznych; określenie reguł elastycznego przechodzenia pracowników między grupami dydaktyczną i badawczo-dydaktyczną.
PRACOWNICY ADMINISTRACYJNI I TECHNICZNI
10. Poprawa atrakcyjności pracy w administracji
między innymi poprzez:
a. uszanowanie jako elementu kluczowego dla sukcesu Uczelni – w szczególności: przez otwartą komunikację zamierzeń;
b. klarowne ścieżki kariery;
c. przejrzysty i efektywny system motywacyjny; ocena efektywności i jakości pracy przez weryfikowalne wskaźniki; system wynagradzania i premiowania powiązany z wynikami, np. czasem, skutecznością lub wolumenem zakończonych spraw;
d. szkolenia, kursy (twarde, miękkie, językowe, itp.), konferencje i inne formy wpierania rozwoju i kariery.
Politechnika Wrocławska 2020
Szacunek – Otwartość – Rozwój

